Rapunzel
Hej.
Köpte ett par såna där pulverpåsar med vattenhållande kristaller på mässan i Älvsjö igår. Tänkte jag skulle prova att blanda det i jorden nu när jag så småningom ska plantera på balkongen. Den är ju i söderläge så man har ju vattnat flera gånger om dan ibland när det varit soligt. Skulle ju vara bra om man kunde underlätta vattningen lite. Men nu funderar jag: Fungerar det verkligen??? Är det någon som har erfarenhet.
Bengalow
Jag tror att dom fungerar på motsatt vis! Dom läggs ju i varukartonger med fuktkänsliga produkter för att suga åt sig eventuell fuktighet i luften.....
Rapunzel
Hm.. Bengalow, säger du det. Då blir det ju precis motsatt verkan då. Då vattnar man kristallerna men rötterna får inget....., eller confused.gif ?
mamamaggan
Jag har använt kristaller och har sett en liten skillnad . Där jag använt kristaller har jag inte behövt vattna lika ofta men tycker inte de gjort någon större skillnad.
Ålgryte
CITAT (Rapunzel @ 11-04-2010, 11:11) *
Köpte ett par såna där pulverpåsar med vattenhållande kristaller på mässan i Älvsjö igår.

Menar du färgglada små kulor som ska läggas i vatten och svälla?
Såna har jag provat till mina sticklingar med gott resultat! Jag fyllde en stor skål med vattensvällda kristaller och satte i sticklingarna för rotning.

Har däremot ingen erfarenhet av att blanda dem med jord... dunno.gif
Rapunzel
De pulver jag köpt är helt vitt och ser ut som salt typ. Det står Rain-Gel på förpackningen. Köpte på Impecta.
mamamaggan
Det är den sortens kristaller som jag använt.
Sussie F-Flower
För kännedom:
Man kan också, om man vill vara sparsam med sina slantar..., köpa ett paket Liberoblöjor. Öppna dessa och däri finns sammanlagt nästan totalt ca 1kg Vattenhållande kristaller.
Dessa suger 100-200 ggr sin egen vikt, men då använder man bara ca en matsked i varje kruka.
Ett paket blöjor kostar ca 89:- beroende på butik...
Det innebär 100-200 L vatten i reservoar... ohmy.gif
Rapunzel
Sussie är det seriöst det här med blöjor ? I så fall har jag gått på en riktig blåsning. blush.gif

Men Mammaggan , tycker du att det är dumt om jag blandar i mina dyrt köpta kristaller i jorden när jag planterar eller kan jag lika gärna låta bli om det ändå inte blir någon skillnad.

eller

gör det snarare skada som du Bengalow är inne på.

Det här var inte lätt inte.

wacko.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Rapunzel @ 12-04-2010, 21:25) *
Sussie är det seriöst det här med blöjor ?

Jajjamen! Helt seriöst! Ska se om jag hittar på internet det jag vill att du ska läsa. Då lägger jag in det här. Håll koll!
Rapunzel
Bra! Jag håller koll.
Sussie F-Flower
-Här! Läs sidan 24-25-26.
Jag har sålt sånt där pulver i 11 år (inte nu längre) och det kan användas till SÅ mycket mer, men det är bara vissa som vet om det...

http://www.krc.su.se/documents/material/ModernaMaterial.pdf
mamamaggan
Svårt det här med om blir bra eller inte men som sagt så märkte jag ingen större skillnad. Trodde att det skulle göra att jag skulle kunna vara borta någon vecka utan att anlita någon som vattnade , men så blev det inte.
Rapunzel
Oj Oj Sussie kände att det helt plötsligt var väldigt länge sen jag var på några kemilektioner i skolan. Men vad jag förstår så kan man använda innehållet i blöjor som superslurper . Men jag ska titta närmare på det hela i morgon när min lilla hjärna inte är så trött. Men tack för länken. thanks.gif .

Och Mamamaggan, jag tänkte precis som du att det här nog var en bra lösning men man får väl fortsätta vattna om man som jag envisas med att fylla balkongen med så mycket växter det bara går. Det finns nog inga genvägar. Men det kanske funkar med blöjfyllning . . . smile.gif
Miss Bateman
Det är länge sedan diskussionen startades, men om någon skulle råka titta så här i efterhand vill jag berätta att vattenhållande kristaller är otroligt bra. Utan sådana skulle min södervända balkong se väldigt mycket annorlunda ut. De suger upp vatten och bildar vattenreserver som växterna kan ta av. Det gör tillförseln jämnare och man hinner vattna. Det man ska tänka på är att inte överdosera eftersom det kan resultera i att jorden puffas ur krukan/balkonglådan och så att man inte blandar kristaller i översta jordlagret eftersom de i sitt svällda skick ser ut som små geleklumpar och det är ju inte så kul att titta på. Så tummen upp för kristaller. Alla märken jag provat har varit bra.
elinh
CITAT (Miss Bateman @ 20-01-2011, 21:31) *
och så att man inte blandar kristaller i översta jordlagret eftersom de i sitt svällda skick ser ut som små geleklumpar och det är ju inte så kul att titta på. Så tummen upp för kristaller.

kul! Man kanske ska prova de som är boll-formade? Så kanske det ser lite kul ut iaf om de skulle råka titta upp över jordlagret.
malcolm
Tror det är bättre och billigare med lecakulor.
Rapunzel
Hej

Det var ju kul att synpunkterna fortfarande kommer in.
Jag har ju mina två paket kvar. Använde inget av det i somras. Man kanske skulle testa det i år när jag ändå har dom. Men jag "ska inte överdosera". Hur mycket ska jag ha då till en sån där stor "självvattnande" låda. (Har aldrig fattat det där med självvattnande låda riktigt. Man springer ju som en galning i alla fall med vattenkannan. Men kanske inte lika ofta som utan. giggle.gif )
Tar tacksamt emot fler tankar om dessa kristaller. thanks.gif

Rapunzel

Orkidétjuven
Här används vattenkristaller, eller crystal rain som vi kallar det här alltid vid utplantering av växter vid restaurering och inplantering. De ökar överlevnadsförmågan med ca 56 % första året. Vilket är en ganska markant skillnad, mot att inte använda dem. Speciellt vid mer utsatta lägen som torrare lägen, sluttningar eller lite regn.
Jag använder det alltid numera när jag arbetar för jag har märkt en så stor skillnad att mycket mer överlever.
Rapunzel
Tack Orkidétjuven. Det var intressant läsning och att det gett så bra resultat för er med era olika planteringar. Det är nog inte så tokig idé ändå med dom där kristallerna då trots allt. Ja jag ska ge dom en chans i år.

Och Malcolm , lecakulor är nog väldigt bra det med. För det har jag använt hitiills. Och man kan nog ha både och kanske.

Tack för era synpunkter! smiley_small_hug.gif
elinh
CITAT (Bengalow @ 11-04-2010, 10:27) *
Jag tror att dom fungerar på motsatt vis! Dom läggs ju i varukartonger med fuktkänsliga produkter för att suga åt sig eventuell fuktighet i luften.....

hm, och samma sak med Libero-fuktsugande kulorna.
Jag blir inte riktigt klok på det här.
irene2
Till Elihn
Köp inte de runda som är extra dyra för att lägga i jorden, jag brukar inte se dem, de blir smutsiga av jorden, köp den kantiga sorten för det ändamålet.
De runda är däremot fina att lägga i en glasskål och tex lägga en blomma eller fler i.

Iréne
Red Top
Jag har använt Impectas vattenkristaller, de fungerar bra och räcker till c:a 100 liter jord.

Var bara noga med att följa anvisningarna. Det är inte meningen att man ska blanda kristallerna i hela jorden, utan framförallt i jorden runt rötterna. Men det blir kanske samma sak om man planterar växterna tätt. wink.gif .

Lecakulor är utmärkta som jordförbättrare. Håller jorden luftig och porös. Däremot fyller de ingen funktion som vattenreservoar, om de blandas i jorden. De suger inte åt sig särskilt mycket vatten.

Däremot kan man göra en utmärkt vattenreservoar genom att lägga ett tjockt lager lecakulor i botten på planteringskärlet. Sen gör man avrinningshål en bit upp på kärlet och vips så har man en vattenreservoar.

Sussie F:s alternativ med blöjorna låter alldeles fantastiskt. bravo.gif Det måste jag pröva i år.
Rapunzel
Tack Red Top för dina erfarenheter och praktiska tips. Det var värdefullt. thanks.gif
Socktrollet
Smart tips! Jag har nu tiggt till mig ett par blöjor av vänner med småbarn och ska testa att blanda kristallerna med jorden i balkonglådorna i sommar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon