Full version: Fästingar
Bengalow
Vår pudel Ouzo har redan plockats för fästingar, som det lär vara rikligt av i år, pga de gynnsamma snömängderna, och relativt milda vintern.
Vi gick till djuraffären för att köpa ett halsband - som hjälpte rätt bra förra året, men tji, dom var inte längre tillåtna i handeln. I stället rekommenderade man en liten apparat att hänga i halsbandet. Den skickar ut ett ultraljud, som lär få kvalstret att släppa sitt grepp, och ramla av. Det var inte billigt heller...
Har någon erfarenhet av detta "hjälpmedel", eller är det hokuspokus? Mig veterligen är fästingar både döva och blinda.
KarinSKARA
Men säljs de där halbanden inte på Apoteket?
Bengalow
Tack för de fina tipsen!! Raka vägen dit imorgon!!!!
Samsara
Vibrationer känner alla djur, vare sig det är ultraljud eller annan vibrationer. Det har inget med att dem e döva eller blinda, min landsköldpadda känner till olika vibrationer i markerna. Men jag hade åkt till apoteket istället för att köpa något dyrt som man aldrig har hört talas om.
Motti
Tog de första fästingarna på katten här i går 1det är tidigt i år.Frontline är faktiskt bra och sitter i länge,Bara se till att inte sätta dit det om det finns sår på nacke eller huvud.dom där örthalsbaden är värdelösa har provat både på hund och katt.Vitlök i maten sägs vara bra mot Fästingar,även för människor:)
johaseo
Man undrar hur orolig för fästingar inne i sin egen radhusträdgård man bör vara? Finns de inne i våra trädgårdar i större mängder eller är det i parker och skogar de bara finnes?
Bengalow
Tja, risken finns ju alltid, men har du inte djur där, som hjälper till att förflytta insekterna, så är nog faran väldigt liten. Visserligen finns det fåglar även hos dig, men.....
Myosotis
CITAT (Bengalow @ 12-05-2010, 22:43) *
insekterna

rtfm.gif Kvalster = spindeldjur.
Daniel83
Hundsport hade en liten ovetenskaplig undersökning mot en sådan apparat och kontentan var att den var värdelös.

Frontline hjälper ju på så sätt att det tar död på odjuren men ibland så har de ju redan hunnit sätta sig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon