Är fullständigt nybörjare på detta. Undrar om någon kan tala om för mej när det är dax att plantera om mina tomater som jag frösått. Har planterat om dem en gång, nu står de i en liten plastkruka (4 kantig liten) Nu börjar tomaterna bli över decimetern höga och jag undrar nu om det är dax att plantera om dem? eller skall jag vänta ett tag till? sådde dessa första veckan i mars så de är lite drygt en månad gamla....
Tacksma för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
11-04-2010, 11:56
Första omplanteringen brukar vara då de har fått karaktärsblad. Sedan då de fyllt sin kruka med rötter så kan man bara flytta över rotklumpen i större kruka och fylla på med jord (tomat kan planteras ner djupt ifall den är ranglig). Man kan gradvis flytta över tomaten i större krukor flera gånger ända tills det är dags att plantera ut (tips: mjölkförpackningar som man gjort dräneringshål i funkar utmärkt som kruka till tomat.)
Krukan är inte full av rötter än så då kan jag nog vänta ett tag till med andra ord. Har sparat mjölkkartonger så nästa gång blir det nog där i. Har hört att man kan ta bort de första hjärtbladen och plantera den djupt när man planterar om????
Åsa, mälardalen zon 2
11-04-2010, 12:05
Du ska inte ta bort hjärtbladen det är bara att plantera ner djupare, tomat bildar nya rötter på stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.