Full version: Mossig gräsmatta
janisvikmanis
Det är bitvis mossa på min gräsmatta. Jag tänkte försöka att bara strö på gräsfrön på de ställen där mossan är och med kratta ruska ned fröna lite. Går det att få sådana gräsfrön att växa och tränga bort mossan på det viset, tror ni?

Jobbet är alltså mycket mindre om man gör så, än om man river upp mossan helt, får kala fläckar, skall så gräsfrön där och strö lite jord över.

Har någon prövat detta med framgång?
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan du så nytt.

Det är oftast så att mossan grönskar tidigare än gräset så många får panik denna årstid och tror att allt är mossa så det är inte säkert att det är så illa som du tror.

Några vanliga orsaker till varför man får mossa är detta: För skuggigt då trivs inte gräset då kan man behöva ta bort träd och buskar för att kunna ha gräsmatta. +Man klipper gräsmattan för kort, klipper man gräsmattan kortare än 4-5cm så gynnar man mossan och inte gräset (golfbanorna har speciella grässorter som kan klippas kort, de vi har i villaträdgårdarna klarar inte detta), ska gräsmattan tåla spring och lek bör den inte klippas kortare än 6-7cm.
Peztis
Sedan är det väl så att gräset slutar växa poå hösten medan mossan fortsätter om det inte är FÖR kallt. Så på våren ser det extra mossigt ut...

Jag har väldigt mycket mossa hos mig men faktum är att jag bryr mig inte så värst... det är i alla fall grönt och mjukt att gå på! biggrin.gif

OK, min målsättning med trädgården är inte att den ska vara perfekt, den ska vara avslappnad och lummig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon