anki/ronninge
jag inhandlade en köttätande växt

sarrancenia purpurea, skall vara övervintringsbar i sverige.
( hm vi får väl se wink.gif

en fuschia " pink marschmallows"

en gul clematis, som jag nu måste leta upp namnet på

cocos fiber, som man blötlägger och som då sväller, blandas med lika många delar p
lantjord, ger långvarig näring, behåller fuktighet och man behöver inte kasta jorden efter säsongen , utan anv den igen.

2 st saint paula blev det, börjar bli förtjust i dom.
en vild art, kallad sp, brevipilosa

plus en saint paula "dancing trail"

ni som var på mässan...

vad köpte ni? nyfiken smile.gif
blomkronan
Jag gjorde några inköp jag är riktigt nöjd med.

[attachment=48858:handskar_och_fr_er.jpg]
Ordentliga handskar, ett par för frösådder tunna och sköna och ett par för grövre trädgårdsarbete.
Fröer och en stor påse med subklöver till täckodling av jord som inte ska stå öppen.

[attachment=48859:potatis.jpg]
Sättpotatis tre sorter...

[attachment=48860:v_xter_och_kn_lar.jpg]
En bananplanta Sikkimbanan får rödspräckliga blad på undersidan.
Den stora knölen heter Crinum x powellii heter kalljordskrinum på svenska
en korsning mellan lilja och amarylis.
och 5 st plantor av sparris

[attachment=48861:IMG_2620.JPG]
och 6 st såbrätten, i kraftig plast och 96 djupa seller i varje biggrin.gif
Nu ska jag plantera om alla mina tomater och paprikor i dessa
samt förså sallad yahoo.gif

Och sen alla nya ideér jag fått... av allt som fanns att titta på. tummenupp.gif
Chamomille
Du vill nog inte ens veta vad vi köpte...
anki/ronninge
Klart jag vill.... smile.gif
CITAT (Chamomille @ 11-04-2010, 17:03) *

Margith
CITAT (Chamomille @ 11-04-2010, 17:03) *

Jag vill också veta!

När jag for ner till mässan hade jag bestämt mig för att jag inte skulle köpa fler pelargoner, fuchsior eller hoyor.
Gissa vad jag kom hem med?
Sen köpte jag sättpotatis till chefen och plantetiketter till mig tongue.gif

Vänta var det inte nåt om att jag absolut inte skulle ha fler fröer heller... och vad ligger här på skrivbordet??? Har ingen aning om varifrån de fröpåsarna kom shy.gif
Irene_L
Jag hittade en del saker som absolut måste följa med mig hem:

Längst bak står en underbar blomma som jag nu inte kommer ihåg vad den heter...har för mig att namnet börjar på S. Färgen är mer lila i verkligeheten.
Sen köpte jag också en hatt. Får se om jag kommer ha den på mig..hihi!
3 getingfångare blev det också.
Eftersom jag gillar att bli överraskad köpte jag 10 liljeknölar för 100 kr. När man köper lökar på mässan brukar man aldrig veta vilken färg dom får. Jag väntade med att köpa dom tills dom reade dom...annars var det 6 st för 100 kr.
Sen blev det några tidningar och boken "En lisa för själen".
Steven&Gustav
Stephen:
Dag 1: Det blev 2 penséblommande pellisar "Swedish Angel", 2 vita aklejor, 3 penséer svarta, 2 roothtrainers, fröer från SESAM, 5 Papaver Orientalerötter (tjatade mig till 5 för en hundring istället för 3), 4 Delphinium (2 blå + 2 rosa), Alcea Rosea svarta och perenna!! 15 knölar Japansk underblomma...Blev det iår... Andra år brukar det bli typ 40 sticklingar med...men man lär sig...

Dag 2: Böcker och lite fröer... Snigelmedel..
skogstroll
hoppas ingen köpt en sån där ödesblomma, en vidrig kalla som stinker som ett ruttet monster... sick.gif och ser ut som ett också
Chamomille
Det började med en svampkorg. Det var ju praktiskt. Där kunde vi lägga allt annat vi köpte... Snurrande saker att hänga ut i träden, puttepetunior, wisterior, svällande små pärlor, kryddor, rökt file, korv, patè, en minigräsklippare, sparrisplantor, äpplemust... Ja, så var det säkert nåt mer sleeping.gif
Wilmer
CITAT (skogstroll @ 12-04-2010, 12:44) *
hoppas ingen köpt en sån där ödesblomma, en vidrig kalla som stinker som ett ruttet monster... sick.gif och ser ut som ett också

Men! Den är ju döläcker, bara det att den drar till sig flugor som en färsk komocka är fräckt giggle.gif Snygg är den också! Har tappat bort mina på vägen, de var planterade i krukor med annat och liksom dog ut.. (Tips! Den får stå ute och blomma).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon