Full version: orolig för kissen
Miro
Min ena kisse verkar inte må så toppen. Det började i fredags, då hon blev lös i magen och spydde och inte ville äta. På kvällen var aptiten tillbaka och lördagen gick bra, men lite lös var hon fortfarande. Idag spydde hon två gånger efter frukosten (ett par timmar emellan) och vill inte äta, och beter sig som jag när jag mår illa (ointresserad och lite hängig)

Vad tror ni? Hon verkar inte uttorkad tycker jag, om man drar i nackskinnet åker det tillbaka, och blicken är klar... unsure.gif
Myosotis
Är hon avmaskad mot all sorts mask eller bara mot bandmask?
Peztis
Innekatt eller utekatt?

Hon kan ju ha fått i sig en dålig pippi, tänkte jag. Det gjorde vår katt och hon mådde riktigt dåligt då det trol var salmonella.
Miro
Hon är innekatt. Hon är inte avmaskad sen vi tog henne som bebis. Det ska man väl bara göra vid behov/om katten äter vilt?
Myosotis
De kan tydligen få mask redan som små. Hur gammal är hon? En katt jag hade fick stopp i tarmen pga spolmask, jag hade bara avmaskat mot bandmask. Jag tror att hon hade det med sig där hon kom ifrån, för ingen av mina andra katter har någonsin haft det.
aanderss
avmaska de.
Miro
Hej alla snälla! smiley_small_hug.gif
Uppfödaren avmaskade (och testade för mask tror jag) före leverans.
Nu har i alla fall hennes kompis blivit dålig i magen också, så vi tror det är ngt virus/bakterie.
Just nu fastar de i 24 timmar (med tvångsvattning emellanåt) innan vi ska prova med lite skonkost.
Enligt sköterskan på bagarmossen så är det ingen fara på taket än, så länge hon verkar "med". Och hon verkar faktiskt lite piggare.
Om hon inte äter och behåller maten imorrn eller om hon blir apatisk, så åker vi in med henne.

Men oj vad orolig man blir för de små! crying.gif
Jag skriver väl här hur det går!
Myosotis
Håller tummarna!
CITAT (Miro @ 12-04-2010, 13:08) *

Ja gör det! smiley_small_hug.gif
Micke E
CITAT (Miro @ 12-04-2010, 13:08) *
Hej alla snälla! smiley_small_hug.gif
Uppfödaren avmaskade (och testade för mask tror jag) före leverans.
Nu har i alla fall hennes kompis blivit dålig i magen också, så vi tror det är ngt virus/bakterie.
Just nu fastar de i 24 timmar (med tvångsvattning emellanåt) innan vi ska prova med lite skonkost.
Enligt sköterskan på bagarmossen så är det ingen fara på taket än, så länge hon verkar "med". Och hon verkar faktiskt lite piggare.
Om hon inte äter och behåller maten imorrn eller om hon blir apatisk, så åker vi in med henne.

Men oj vad orolig man blir för de små! crying.gif

Jag var till vet med min för ngt år sedan och fick då höra att de kan få mask även om de är innekatter och äter bara köpr föda!! Då vart jag lite orolig över vad f.n är det för kattmat som säljs!!
Det är dags för ett piller nu, första 'gåvorna' hittat utanför trappen.....
Miro
Nu verkar båda tjejerna vara på bättringsvägen. De är pigga, har slutat spy och tigger mat med entusiasm. tummenupp.gif Sedan äter de special-maten med betydligt mindre entusiasm, men det var nog bara att vänta. Blev bättre när jag blandade i lite, lite tonfisk. rolleyes.gif

Att den ena är lite kladdig i magen fortfarande, har jag bestämt mig för att inte bry mig om just nu. Jag tror det kan bli bättre när hon börjar äta torrt igen, hon har alltid varit så. Och nu börjar vi smyga in några bitar vanlig mat så sakteliga.

Toppen tack till er allihop! blomma.gif smiley_small_hug.gif
Myosotis
Skönt att höra! tummenupp.gif
Motti
Masksporer får man in med uteskor !En honkatt har latent mask i sig som sätter i gång sin cykel så fort hon väntar kattungar och ungarna får i sin tur ärva masken. Därför ska alltid katthonan avmaskas före parning och efter förlosning ska alla avmaskas både mor och barn fast inte för än vid sex veckor tror jag.Gäller även hundar.Att avmaska flera gånger om året är inte bra då masken blir resistent för maskmedlet med tiden.Äter katten dåligt avmagra snabbt spyr och dricker massor av vatten då är det ett starkt tecken på mask.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon