Full version: Ska den bort?
fluffo
Jag hittade denna växt i min orkidéekruka, kan den sitta kvar eller borde jag rycka bort den?
[attachment=48897:P1020816.JPG]

sen undrar jag om någon vet om jag ska fukta rötterna varje dag eftersom dom torkar sönder?
Piccante
Det är en levermossa och tillför nog inget om den är kvar i krukan. Så du kan lika gärna rycka upp den. Har aldrig sett levermossa hos orkidéer innan men däremot får jag gröna skott på vitmossan i orkidékomposten ibland.
fluffo
Tack för svaret, nu är mossan borta , är det nån som har tips för rötterna? confused.gif
ingrids
Jag brukar ställa mina orkidékrukor i ljummet vatten, eventuellt med gödning i, minst en halvtimme en gång i veckan eller så. De rötter som varit i vattnet brukar vara gröna och spänstiga efter det, fast de som inte har blivit doppade brukar se lite torra ut. De blommar om ganska snällt och frodas ändå smile.gif
fluffo
CITAT (ingrids @ 12-04-2010, 19:10) *
Jag brukar ställa mina orkidékrukor i ljummet vatten, eventuellt med gödning i, minst en halvtimme en gång i veckan eller så. De rötter som varit i vattnet brukar vara gröna och spänstiga efter det, fast de som inte har blivit doppade brukar se lite torra ut. De blommar om ganska snällt och frodas ändå smile.gif

Jag brukar doppa mina med fast kanske bara 15min men ska prova 30min och se om dom gillar det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon