Full version: Beskära Olivträd
svlide
Hej !
Jag har ett olivträd som är ca 2 m och det börjar bli ganska stort och jag vet att man kan beskära det.
Frågan är när jag skall göra det och hur mycket man kan ta ?
Det står idag i kruka och i uterummet men står utom hus när det är frostfritt.
Tappar normalt inga blad och ser ut att trivas.
nelly.trott
gammalt inlägg utan svar :/ och jag vill också veta =)
Alexander-VG-zon3
toppa alla långa skott till 2-4bladpar, klipp ca 1halv cm ovan för ett bladpar.
nelly.trott
CITAT (flaxss @ 11-02-2009, 20:58) *
toppa alla långa skott till 2-4bladpar, klipp ca 1halv cm ovan för ett bladpar.

Tack flaxss =) så snällt av dig =)
Inka
Kommer den att blomma på de nya skotten eller går man miste om blomningen om man beskär?
/Inka
MariaS
Min blommar på den äldre delen av skotten, ca 6-7 bladpar upp på grenen, så jag har aldrig klippt in längre än så.
Man bör inte beskära en oliv så den blir för tät, den ska vara ganska luftig i kronan, till skillnad mot dem man köper.

GEr bättre tillväxt då.
Alexander-VG-zon3
den kommer ge bra tillväxt med eller utan beskärning. beskär man som jag skrev dom långa ettåriga skotten, så klipper man in dom hårt tidigt på våren sedan så grenar dom sig vips så får man fler blommor nästa år. dom långa är ju ändå inga blomskott så dom ska man ju beskära ner.
Bassam

Tack för frågan

Olivträd beskärning: Syftet med beskärning paket vegetativt produktion av frukt-bär i nästa år så länge frukten av olivmassa kultur föregående år måste därför vara en lätt beskärning varje år och är begränsat till borttagande av sjuka grenar och flätas samman så att en homogen fördelning av ljus i alla delar av trädet med hänsyn till följande:- Med hänsyn till det antal värdepapper utestående på trädet efter beskärning jämfört med den mängd virke för att upprätthålla balansen mat mellan vegetation och rötter.

Lycka till- H:Bassam
Thomas Wahlqvist
CITAT (Bassam @ 12-02-2009, 16:00) *
Tack för frågan

Olivträd beskärning: Syftet med beskärning paket vegetativt produktion av frukt-bär i nästa år så länge frukten av olivmassa kultur föregående år måste därför vara en lätt beskärning varje år och är begränsat till borttagande av sjuka grenar och flätas samman så att en homogen fördelning av ljus i alla delar av trädet med hänsyn till följande:- Med hänsyn till det antal värdepapper utestående på trädet efter beskärning jämfört med den mängd virke för att upprätthålla balansen mat mellan vegetation och rötter.

Lycka till- H:Bassam

Lite otydligt men mycket roligt. tummenupp.gif giggle.gif tummenupp.gif
Bassam
Tack för frågan

jag ska förska klara

mål från beskärning träd för att ger blad blommor och frukt bra fram tiden och ökning av resistens
Insekter och sjukdom så begränsad beskärning bara att borta sjuka grenar och grenar som korsa andra,

OBS: efter beskärning ska man lämna kvar tillräcklig
blad som gör balans mellan rötter och krona på trädet.

H: Bassam
Jan af Lisö
"Med hänsyn till det antal värdepapper utestående på trädet efter beskärning"

Jag har också försökt använda översättningsprogrammet, t.ex Google, för att läsa intressanta web-sidor t.ex på tyska men gav upp, det var nästan lika obegrippligt...

Å andra sidan så skulle jag inte ha något emot att nu i kristider ha ett olivträd som det växte värdepapper på !!!

BASSAM, du måste korrekturläsa och korrigera dina automatgenererade översättningar, annars är de svåra att förstå ens med bästa vilja, till skillnad gentemot det som du skriver på egen hand !!!
HelenJ
CITAT (Jan af Lisö @ 13-02-2009, 17:59) *
BASSAM, du måste korrekturläsa och korrigera dina automatgenererade översättningar, annars är de svåra att förstå ens med bästa vilja, till skillnad gentemot det som du skriver på egen hand !!!

Jag har också påtalat det. Google (eller annat översättningsprogram) är bra men inte perfekta! De klarar inte meningsbyggnader och har ingen aning om de översätter till rätt synonym. De är alltså helt meningslösa att använda om man inte korrläser översättningarna. Snälla, skriv med egna ord istället även om din svenska inte är helt flytande. Den är säkert lättare att förstå än detta i alla fall!.
jegi
Ja, vad säger man, Bassam. Har du ett vettigt svar så svara annars låt bli. Förstår du?
HelenJ
Bassam har många vettiga svar och sitter på mycket kunskap. Tyvärr försvinner det mesta av kunskapen i dåliga Google-översättningar.

Jag vill absolut inte att Bassam ska sluta svara på frågor - men svaren måste bli begripliga.
Cilla
Jag besökte olivodlingar i Spanien i senhöstas och det såg ut att vara på två år gammal ved som träden blommade och bar frukt (våra äppleträd kan få blom på 3-5 år gammal ved). Träden i odlingar beskärs ofta så att kronorna blir extremt täta med långa årsskott. Det verkar som att frukten sätts och blir bra ändå.

Men för inomhusolivträd håller jag med Jan och Maria - det är en fördel med aningen glesare träd. Inomhus-oliver är känsliga för spinn och det blir enklare att spola bort om trädet inte är så tätt som i odlingar. Årsskotten kan dessutom bli ganska långa och rangliga och det kanske funkar i odling men det är inte så man vill ha dem inomhus.

Jag har haft och haft ihjäl ganska många olivträd... De dukade under för att jag inte hann ta bort spinn, sköldlöss och annat i tid. Några hade jag i ganska många år. Perioden mars - maj var värst, då kom angriparna och det är då man måste vara extra vaksam.

En hel del beskärningsexperiment hann jag med. Något träd tog jag in alla årsskott på. Det funkar nog ett par år i rad kanske, men sedan måste man glesa ur. Det förgrenar sig på varje ställe där man toppar.
Ett annat träd glesade jag ur regelbundet och jag tror det blev för glest, dvs för få blad kvar. Spinnet tog det och trädet klarade inte bladförlusten som både jag och spinnet orsakat. Det gäller nog att spara lite mer än man vill ha så att trädet klarar ett bladfall.

Nyckeln till en bra inomhusoliv tror jag är svalt och ljust, kanske med extrabelysning på vintern och att få vara utomhus på sommaren fram till hösten. Och starkt sandblandad jord, inte vår mullrika köpejord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 14-02-2009, 11:13) *
Jag besökte olivodlingar i Spanien i senhöstas och det såg ut att vara på två år gammal ved som träden blommade och bar frukt (våra äppleträd kan få blom på 3-5 år gammal ved). Träden i odlingar beskärs ofta så att kronorna blir extremt täta med långa årsskott. Det verkar som att frukten sätts och blir bra ändå.

Men för inomhusolivträd håller jag med Jan och Maria - det är en fördel med aningen glesare träd. Inomhus-oliver är känsliga för spinn och det blir enklare att spola bort om trädet inte är så tätt som i odlingar. Årsskotten kan dessutom bli ganska långa och rangliga och det kanske funkar i odling men det är inte så man vill ha dem inomhus.

Jag har haft och haft ihjäl ganska många olivträd... De dukade under för att jag inte hann ta bort spinn, sköldlöss och annat i tid. Några hade jag i ganska många år. Perioden mars - maj var värst, då kom angriparna och det är då man måste vara extra vaksam.

En hel del beskärningsexperiment hann jag med. Något träd tog jag in alla årsskott på. Det funkar nog ett par år i rad kanske, men sedan måste man glesa ur. Det förgrenar sig på varje ställe där man toppar.
Ett annat träd glesade jag ur regelbundet och jag tror det blev för glest, dvs för få blad kvar. Spinnet tog det och trädet klarade inte bladförlusten som både jag och spinnet orsakat. Det gäller nog att spara lite mer än man vill ha så att trädet klarar ett bladfall.

Nyckeln till en bra inomhusoliv tror jag är svalt och ljust, kanske med extrabelysning på vintern och att få vara utomhus på sommaren fram till hösten. Och starkt sandblandad jord, inte vår mullrika köpejord.

att det kommer ohyra har inget med beskärning att göra. och ett olivträd är ingen krukväxt. utan den ska vara ute vid +1c och tas in vid vår frost sedan ska den vara ute tills dom första frost nätterna har kommit. därefter när man tar in den ska den inte ha över +10c. och spinn försvinner sällan av att man bara duschar den.

annars så kommer ohyra och den tappar blad och torkar in.

ett olivträd är glest i kronan normalt sett, och det ända man behöver göra är att toppa dom långa årsskotten så kommer man få ett vacker träd. plus man måste ju ta veck döda skott.
Cilla
Nej beskärning leder givetvis inte in ohyra, men ju färre blad man låter ett träd ham desto känsligare blir det för angrepp på de får det har.

Och spinn går alldeles utmärkt att hålla efter genom att man duschar växten, i duschen alltså. Men man måste göra det innan spinnet härjat länge och man måste som med all behandling upprepa det. Och ibland misslyckas man, liksom man också gör när man använder någon annan metod.

Där olivträd växer i backen i södra Europa är de mycket täta. Ofta beskurna så att det är kaskader av ung ved från äldre grova snitt. Det är faascinerande så mycket frukt de kan bära på ung ved!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 15-02-2009, 12:37) *
Nej beskärning leder givetvis inte in ohyra, men ju färre blad man låter ett träd ham desto känsligare blir det för angrepp på de får det har.

Och spinn går alldeles utmärkt att hålla efter genom att man duschar växten, i duschen alltså. Men man måste göra det innan spinnet härjat länge och man måste som med all behandling upprepa det. Och ibland misslyckas man, liksom man också gör när man använder någon annan metod.

Där olivträd växer i backen i södra Europa är de mycket täta. Ofta beskurna så att det är kaskader av ung ved från äldre grova snitt. Det är faascinerande så mycket frukt de kan bära på ung ved!

vilken beskärnings metod tycker du är bra på olivträd?

att ha den gles och så spretig som möjligt? eller att toppa alla årskott varje år för att främja blommor vilket också gör den lite tätare.

spinn trivs ju också i fuktig miljö. jag har inte lyckas bli av med det av att duscha. dock så att dränka växten i 30min i 40-42C har funkat varje gång till 100%. dock får man ju förbättra miljön för växten annars kommer det tillbaka.

jo jag har också sett det i verkligheten hur dom är beskurna på odlingar.
Bassam
tack för frågan

det är bättre om du beskärar oliv träd på våren efter blomning , det är naturligt vis ska borta skada grenar o grenar som korsna andra , och sedan kan du toppa grenar ,Han försökte att hålla längden 60cm på grenarna.

H: Bassam
Cilla
CITAT (flaxss @ 15-02-2009, 13:03) *
vilken beskärnings metod tycker du är bra på olivträd?

att ha den gles och så spretig som möjligt? eller att toppa alla årskott varje år för att främja blommor vilket också gör den lite tätare.

spinn trivs ju också i fuktig miljö. jag har inte lyckas bli av med det av att duscha. dock så att dränka växten i 30min i 40-42C har funkat varje gång till 100%. dock får man ju förbättra miljön för växten annars kommer det tillbaka.
jo jag har också sett det i verkligheten hur dom är beskurna på odlingar.

Jag tror att det finns flera bra sätt att beskära olivträd och jag skulle tro att Bonsaisällskapet i Sverige vet mest om beskärning av oliv som krukträd.

För olivträd som man har i kruka och stora delar av året inomhus som prydnadsträd tror jag att det är bra att veta att det förgrenar sig där man beskär i årsskott eller lite äldre ved. Och att olivträd svarar ungefär som äpple på beskärning av ung sidogren - oftast med fortsatt utveckling av den gren man behöll. Och att det verkar finnas adventivanlag, gömda knoppar, också i äldre ved så att små grenar kan slå upp från en äldre gren om trädet tycker det behövs mer bladmassa.

Jag tror också det är bra att veta att man man glesar ur som sjutton så är det superviktigt att sköta trädets jordmån, ljus och fuktbehov. En angripare på ett träd med få blad är känsligare, det har mindre reserver att tillgå.

Om man sedan klarar att ta bort spinn på en mycket tät krona är det säkert bara bra att beskära för täthet - kanske varje gång man beskär, eller varannan. Att höja temperaturen på duschningarna var ett bra tips. Jag har alltid duschat mina krukväxter i badrummet när de fått spinn och tänkt att det är den mekaniska störningen som gjort att jag lyckats med det. Nästa gång ska jag också höja temperaturen!
kasam
Jag är nybörjare vad gäller olivträd, anskaffades förra sommaren. Har nu tillbringat sin första vinter hos mig, i garaget (där är fönster). Idag har trädet flyttats ut och står nu rätt skyddat under tak på en uteplats.

Beskärning: Läst denna tråd och blir osäker på hur jag bäst ska beskära mitt träd. Trädet ska även fortsättningsvis stå i kruka och jag vill gärna att det strilar ljus mellan grenarna så att plantorna nedanför också får en del solsken. Ja, hur ska jag då beskära detta träd? Helst väldigt konkreta råd, för jag har aldrig gjort något liknande förr. T A C K !!!!

MariaS
Jag skulle klippa in förra årets tillväxt till max hälften.
kasam
CITAT (MariaS @ 14-03-2009, 16:00) *
Jag skulle klippa in förra årets tillväxt till max hälften.

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon