u!!a
Jag undrar vilken gödning man skall använda efter omskolning till blommor samt tomater och i vilken mängd.
Blir det för mýcket så dör plantorna.

Hur omskolar jag blåkudde, jättevallmo samt fingerborgsblomma.
Hur många i varje kruka. De är ju så små.
*Stintan*
Du behöver inte tillsätta någon näring då du omskolar för det finns ju näring i den nya jorden. Tomaterna kan behöva omskolas till större krukor flera gånger.
Jag skulle sätta en planta per kruka och plantorna måste ju vara stora nog att hantera d.v.s. fått minst ett bladpar efter hjärtbladen.
u!!a
Jag menar gödning några veckor efter omskolningen.
Åsa, mälardalen zon 2
Tomater och sånt skolar man om flera gånger, ofta räcker gödningen i den nya jorden åtminstone 3-4v. Så man brukar ofta inte behöva göda dem så mycket under uppdrivning.

Annars kan du ta vilken flytande gödning du vill, ta gärna halva dosen som står på flaskan. Även en välutspätt guldvatten funkar bra.

Vallmo och fingerblomma = 1st planta/kruka

Blåkudde har jag aldrig odlat.
Exosia
Hej!

Passar på att inflika en fråga om tomater jag med!

Sådde körsbärs- och pärontomater i mitten/slutet på mars och de flesta har kommit upp, men mitt problem är att det tar oerhört lång tid för de riktiga bladen att växa. De är ungefär 6-7 cm höga och har stora hjärtblad, men de vill inte komma igång på riktigt.

De står i ett söderfönster med mycket ljus, är noga med att se till att de inte bränns eller blir för varma.

Någon som har en teori om mitt handhavandefel? crazy.gif

Ska jag omskola dem i alla fall? De är ju stora nog att hantera...

Tacksam för hjälp!
Bassam
Hej
Kanske de fattas gödsling .
H:Bassam
Exosia
Tack för svaret!

Är dock inte van att gödselvattna sådd direkt, trodde man gör det först när man har planterat dem utomhus.

Men jag ska testa happy.gif
Irene_L
Exosia......Är dom så höga och bara fått hjärtbladen så står dom nog lite för varmt! Jag skulle plantera om dom och sätta ner dom ordentligt...ända till hjärtbladen. Tomater kan man göra så med. Dom får rötter på den delen som kommer under jord. Jag skulle inte gödsla dom nu. Den nya jorden räcker bra ett tag!
Exosia
Tack Irene L, jag kör på med omskolning då! Kan ju inte skada, hoppas jag ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon