|
På min mark finns en kulle, invid trädgården, som jag vill göra iordning för barnen att ha som naturlekplats. Mitt på kullen finns en damm, ca 5x8 meter eller något större än så. Dammen finns i berget och har "alltid" funnits där. En äldre dam som var född på vår gård berättade att de hade trädgårdsmöbler där och ev. tror jag att det någon gång funnits fisk???? I vilket fall är det en del geggamoja i botten på dammen och den är ojämnt djup och det går att fastna i geggan. Det är farligt för barnen!
Jag vill säkra dammen så att den har en fast botten av sand och ett lagomt djup för att kunna ha dammen som plaskdamm och ev. med några guldfiskar i sommartid. Min tanke är att ta bort så mycket av materialet som går att få ur dammen, lägga vägmatta i dammen och en bit utanför och sedan fylla damm och dammens ytterområde med fin sand, sådan som i dagis sandådor heter "baka-kaka-sand". Jag har massor av vägmatta hemma som jag köpt billigt från ett vägbygge så jag tänkte använda sådan istället för dammplast. Det borde väl fungera med tanke på att dammen är av berg och inte grävd i jord? Skulle det kunna fungera? Blir vattnet läskigt om man inte har möjlighet att ha filter eller pump? Hur djupt vatten behöver jag ha om jag har guldfiskar i dammen sommartid?
Ett annat tips är att lägga en armeringsjärnsmatta ca 20-30 cm djup nere i dammen. Då blir detta som ett skydd mot ev barn som trillar i samt fiskar och djupväxande växter kan överleva på djupet.
Leker barnen vid dammen så simmar fiskarna gärna ner och gömmer sig efter ett tag. Har du för grund damm som barnen kanske även går runt i, kommer fiskarna inte att trivas.
Utifrån egen erfarenhet så överlever inte blommorna i dammkanten heller så särskilt bra när ungarna plumpsar runt och trampar på dem/lägger leksaker på växterna.
Dessutom skitar fiskar ner ganska rejält, och dammen blir nog inte så bad/plaskvänlig då. Skulle du kunna dela dammen i två delar med en vattengenomsläpplig barriär (stenar t.ex) så skulle du nog kunna få till ett hyfsat kretslopp med en enkel pump. I ena delen har du många näringskrävande växter, i andra delen en badvänlig "sandstrand". Du pumpar vattnet från baddelen, via ett enkelt sandfilter till växtdelen där vattnet sakta får rinna tillbaka till baddelen. Växterna tar då upp all överskottsnäring och vattnet blir naturligt renat. En sådan damm kommer att få ett rikt naturliv med tiden, med grodor, insektslarver, trollsländor och allt möjligt spännande för barn att titta på. Plantera näckrosor och annat i växtdelen så kommer barnen inte att ge sig in i den delen, de håller sig nog gärna i den mer röjda delen. Vilket härligt projekt, glöm inte att göra plats för några bekväma stolar så att ni kan sitta och njuta av platsen också! Lycka till!
Tyvärr är vatten och (små) barn en ganska dålig kombination, i alla fall om man vill kunna göra något annat än att vara badvakt när man är ute i trädgården. Finns det småbarn i hushållet bör man satsa på ett staket eller annan avgränsning runt dammen, det ger ju även fiskar och växter möjlighet att få vara i fred ibland. Själv fyllde jag igen de dammar vi hade i trädgården när vi köpte huset, går ju alltid att bygga nya när barnen blivit större...  /magnus
Dammen finns inte i själva trädgården utan på en skogskulle intill. Minstingen skulle inte kunna ta sig dit upp på egen hand, men min 6-åring och hennes kompisar skulle kunna leka där och om botten var stabil och djupet inte mer än max en halvmeter borde de kunna plaska där utan någon större risk för tillbud. MEN...det blir nog inget av mitt projekt.  Dammen är nu full av grodyngel och salamander. Det känns inte ok att ta bort en damm full av liv och göra den till plaskpool. Och så är det väl kul med grodyngel för barn också. Får helt enkelt gräva en plaskdamm någonannanstans eller så får vi nöja oss med plastpoolen på verandan. Men trädgårdsmöbler ovanför dammen kan vi ju ha ändå! Det är ju en damm även om den inte är så konstlad och piffig.
Grodor och paddor är bra att ha, de håller ju efter bestånden av andra kryp. Framförallt paddorna kommer tillbaks till vår tomt och letar efter dammen som försvann, nästan så man fått dåligt samvete ibland...  /magnus
CITAT (Mony @ 18-04-2010, 12:27)  Ett annat tips är att lägga en armeringsjärnsmatta ca 20-30 cm djup nere i dammen. Då blir detta som ett skydd mot ev barn som trillar i samt fiskar och djupväxande växter kan överleva på djupet. NNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJ armeringnsnät har inget att göra i en damm!!! Detta råd om ameringsnät är så j-a dumt sååå attt "#!"¤"#¤%#¤%#¤%&¤%&¤%&¤%&¤%& och =/()&(&(&(/&(&(/%#%¤%"¤&/()!
Sollan A
28-04-2010, 08:41
CITAT (Ralf @ 28-04-2010, 08:46)  NNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJ armeringnsnät har inget att göra i en damm!!! Detta råd om ameringsnät är så j-a dumt sååå attt "#!"¤"#¤%#¤%#¤%&¤%&¤%&¤%&¤%& och =/()&(&(&(/&(&(/%#%¤%"¤&/()! Vaför då? Risk att de fastnar/snavar i mattan?
CITAT (Sollan A @ 28-04-2010, 09:41)  Vaför då? Risk att de fastnar/snavar i mattan? http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...ost&p=21005
Sollan A
28-04-2010, 09:47
Okej... Undrade bara, min damm är absolut inte barnsäker....
Norge har väldigt stränga lagar om hur man får och inte får bygga dammar. De använder sig av en "riste". För mig såg det ut som armeringjärn. Men det är det kanske inte? Du kan säkert surfa in på norska damm-försäljarsidor och hitta ett sådant galler. Min syster har en sådan och hennes granne också. Min syster har fiskar och dammen är väl 80cm djup på det djupaste. Risten ligger på 20-30 cm. Om intresse finns så kan jag forska mera i ämnet
Håller med Ralf, armeringsnät är inget fullgott skydd, speciellt inte när det gäller små barn. Små barn som får ner ansiktet under vatten kan bli paralyserade, därför händer det att de drunknar i vattenpölar. Så även om Boverket undantar dammar med vattendjup under 2dm från sina regler, så kan det finnas anledning att fundera på bättre skydd om små barn regelbundet finns i närheten: http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor...kerhet-pa-tomt/Man blir mörkrädd när man tänker på hur mycket som kan hända ens barn, men jag kan rekommendera Röda Korsets första hjälpen-kurs, finns en specifikt avseende barn. /magnus
Så jättedjup är inte dammen. För mig är den kanske knädjup på det djupaste - en halvmeter? Den är inte så djup att min 6-åring skulle riskera att drunkna och om jag fyllde ut med sand skulle den bli ännu grundare. Barnen leker ju inte utan uppsikt, men 2-åringen skulle inte få gå till dammen utan övervakning. Min stora flicka har fastnat med stöveln i leran och blev rädd då hon inte kom loss så hon är lite försiktig när hon "fiskar" i dammen. Jag vill nog inte ha ett nät i dammen om jag barnsäkrar den utan en stabil botten och ett grunt maxdjup.
Är det synd på grodor & ödlor om jag sandar dammen? Det finns våtmark i närheten, men inga fler dammar.
Gunilla T
05-05-2010, 16:49
Ja, tyvärr så tror jag det. Det finns oerhört mycket liv i den naturliga damm som du har, det är bara en bråkdel av livet i dammen som du kan se. Att ändra förutsättningarna gör tyvärr skada för allt det som lever där.
CITAT (Gunilla T @ 05-05-2010, 17:49)  Ja, tyvärr så tror jag det. Det finns oerhört mycket liv i den naturliga damm som du har, det är bara en bråkdel av livet i dammen som du kan se. Att ändra förutsättningarna gör tyvärr skada för allt det som lever där. Då får jag väl nöja mig med att säkra dammens kant. Och jag kan ju ändå ha snygga irisar i ett hörne! Kan ju mäta upp exakt hur djupt det är eftersom det kan vara bra att veta. Men en damm med smådjur i är ju minst lika spännande som en plaskdamm!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|