Vi har ett litet trevligt träd i vår trädgård som nu två sommar i rad har fått en väldigt otrevlig ohyra på bladen.
Trädet växer fint i början på sommaren men efter några veckor så dyker blåsor upp på bladen. Blåsorna är små i början men växer efter hand till ca 1/2 cm diameter. Först är blåsorna hårda och jag trodde det var någon typ av galla. Efter någon vecka så blir blåsorna mer bruna och bladen tar rätt mycket stryk, speciellt när det kan vara många blåsor på samma blad.
Efter att blåsorna har växt till sig och "brunat" till och även blivit lite mindre fasta så undersökte jag dem igen och hittade en liten vit larv i varje blåsa!!
Jag har provat att bespruta trädet och då dör larverna. Men efter ca 2-3 veckor utan ohyran så började nya blåsor att dyka upp igen... Jag skulle kunna tro att ca 60% av samtliga löv var utsatta för angrepp förra sommaren.
Bild på trädet (när den ej har ohyra, och lite vildvuxen vid tillfället

Angrepp på blad:

Jag lägger nu mitt hopp till er experter här och hoppas det finns någon som har kunskap och bra råd till mig.
Jag hoppas verkligen att kunna få en lösning på det här innan sommaren och insekterna är här.
tack på förhand
/jesper