Johannab
Skulle vara tacksam för förslag på snabbväxande klätterros. Har nyligen målat om huset i en grågrön nyans som när solen lyser på den tyvärr ser alldeles för blek och tråkig ut. Och naturligtvis såg vi det först när de övriga sidorna redan var målade -cry-.gif Skulle därför vilja plantera en eller flera klätterrosor vid verandan som förhoppningsvis kan ge ett lite gladare intryck. Eftersom jag är lite otålig vill jag gärna ha någon snabbväxande sort. Färg är jag ganska öppen för, har funderat på Flammentanz eller New Dawn som verkar lättodlade vilket också är en fördel då jag måste erkänna att jag är en nybörjare inom rosodling. Kan tillägga att läget är söder och zon 4. Trots en del kalla havsvindar från andra sidan av huset trivs lavendel, kryddörter mm utmärkt. Kanske ni har förslag på växt som kan samplanteras med en klätterros? smile.gif
mamamaggan
Föreslår Helena Hybrida , honungsros , som iaf hos oss växer över taket på stugan. Den är vit med lite honungsgult i och doftar honung . Blommar överdådigt .

Hos oss står den i full sol i zon 3 - 4 och trivs utmärkt , nästan för bra.
Ezereht
Alexander Mackenzie (stavningen står jag inte för) är fin smile.gif Alla de kanadensiska rosorna tycker jag överlag är bra i lite kylslagna klimat.

Alexander är egentligen en buskros, men den blir 2m och det är väl ändå rät okej.
lynnis
Flammentanz har jag läst mycket gott om. Ska klara zon 6 om jag hittat rätt info och är en frisk klätterros som kan bli 6m. Den är inte remonterande.

Från en annan nybörjare som har förälskat sig i rosor rose.gif
Kajsa
Titta runt i mitt album/Klätterrosor och album/Kanadarosor
Christina i Taxinge~
'Flammentanz' är bra på att växa fort! Jag visar här en bild på min dotters F.
Hon bor utanför Uppsala i zon 4:

[attachment=49070:HPIM0566_2.jpg]

Jag tror att hennes F. är ca 3 år på bilden.
I år fick hon spader på den och klippte ner den ända till marken! Hon har ju planterat den bredvid ytterdörren..... slap.gif
Den var också uppe på balkongen ovanför ytterdörren så katten använde den som "klätterträd" när den ville in. giggle.gif

En annan riktigt ivrig växare bland rosor är 'Venusta Pendula'. Den drar iväg metervis/säsong.
Blommorna ser ut så här:

[attachment=49071:DSCN4456.JPG]

Ingen av dessa rosor doftar tyvärr, men de växer...... naughty.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon