|
Full version: Sälja träd?
Hej, Jag har ett litet silverpäronträd som jag inte vill ha kvar. Det är gissningsvis 5 år gammalt. Finns det en marknad för att sälja träd i den här storleken, direkt ur villaträdgården? Finns det praktiska anledningar att låta bli, för säljare eller köpare? Vad är i så fall ett rimligt pris och var kan man annonsera? Blocket? Själv hade jag nog hellre vänt mig till en plantskola, men vad säger ni som trädentusiaster? Hade ni köpt av mig?  Känns lite tråkigt att bara gräva upp och kasta det... Tack, - Kim
vitavargen
11-04-2010, 22:14
Hej, Kim!
Det finns en avdelning som heter "köp&sälj" här längst upp till höger på sidan. Där kan du annonsera.
/vv
Huggorm
12-04-2010, 07:20
Jag hade inte betalat väldigt mycket för ett träd som varit planterat i fem år. Rötterna har hunnit vandra iväg både djupt och brett på den tiden, och det blir svårt att få med tillräckligt mycket. Är det väldigt billigt kan det dock vara värt att försöka flytta kanske.
Hej! Försök tycker jag! Silverpäronträd är fina och ganska dyra i plantskolan och det är ju bättre att ge trädet en chans på en ny plats istället för att bara såga ner det! Jag tycker det ofta går över förväntan att flytta träd, man måste dock vara väldigt generös med vatten första säsongen. Om du skall flytta så gör det snart, eller vänta till i höst, mitt i sommarvärmen blir det svårare för det att klara en flytt.
Tack ska ni ha! CITAT (Huggorm @ 12-04-2010, 08:20)  Jag hade inte betalat väldigt mycket för ett träd som varit planterat i fem år. Rötterna har hunnit vandra iväg både djupt och brett på den tiden, och det blir svårt att få med tillräckligt mycket. Är det väldigt billigt kan det dock vara värt att försöka flytta kanske. Vad vore ett rimligt pris? Och hur mycket jord skulle man behöva få med för att ge rotsystemet en chans? Kronan är väl en kvadratmeter vid, och trädet ca 170 cm högt. - Kim
Huggorm
12-04-2010, 08:06
CITAT (kimg @ 12-04-2010, 08:56)  Tack ska ni ha! Vad vore ett rimligt pris? Och hur mycket jord skulle man behöva få med för att ge rotsystemet en chans? Kronan är väl en kvadratmeter vid, och trädet ca 170 cm högt.
- Kim Man brukar räkna med att rotsystemet är lika stort som kronan, då förstår man att det inte är enkelt att få med det intakt. Man får bara försöka få med så mycket som möjligt, och sedan vara väldigt noga med vattningen under första och helst även andra sommaren. Jag vet inte vad rimligt pris kan vara, men själv skulle jag inte ge mer än någon hundralapp på grund av riskerna.
KarinSKARA
12-04-2010, 11:54
Måste du ta bort det i år? Skall man flytta träd och buskar är det alltid bra att året före skära en ring runt i jorden. Skär som minst där kronan ytterkant är. På detta sätt kan det bildas nya sugrötter och de innanför ökar också. Kommande år gräver man sedan upp med stor rotklump så snart kälen släpper ur marken. När man väl fått loss trädet behöver inte all jord fraktas med men man skall försöka få så mycket rötter som möjligt.
Tack allihop för svar, mycket matnyttigt!
Trädet är alltså värt mindre än jag trodde och hoppades, men jag har inte hjärta att ha ihjäl det, så jag ska nog kunna adoptera bort det.
Tack, - Kim
Sussie F-Flower
12-04-2010, 20:30
CITAT (kimg @ 12-04-2010, 21:06)  Tack allihop för svar, mycket matnyttigt!
Trädet är alltså värt mindre än jag trodde och hoppades, men jag har inte hjärta att ha ihjäl det, så jag ska nog kunna adoptera bort det.
Tack, - Kim Önskar att jag bodde närmre, men det kanske inte skulle gå i min zon (4) i alla fall... Skulle vara fantastiskt att få ha ett päronträd på tomten... Om du annonserar så tror jag inte att det blir så svårt att hitta spekulanter.
Fasting65
14-04-2010, 13:32
KimG: var finns trädet?
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-04-2010, 21:30)  Önskar att jag bodde närmre, men det kanske inte skulle gå i min zon (4) i alla fall... Skulle vara fantastiskt att få ha ett päronträd på tomten... Om du annonserar så tror jag inte att det blir så svårt att hitta spekulanter. Just silverpäron är inte ätliga, eller odlas iaf inte för frukten, de är små som ekollon ungefär. Stam och blad påminner lite om olivträd. Passade inte mig, men jag har hittat ett nytt hem åt den och nu har jag ett fint hål i gräsmattan!  - Kim CITAT (Fasting65 @ 14-04-2010, 14:32)  KimG: var finns trädet? Du blev nummer två till kvarn, beklagar! Mvh, - Kim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|