KRT
Köpte två st bambu, Phyllostachys aureosulcata f. aureocaulis, på rea i höstas och grävde ner krukorna i landet över vintern. Nu tittar jag på dem vet varken ut eller in, lever de eller är döda???? Hur vet man om bambun kommer skjuta nya skott eller om den är heldöd?

Den ena har två spröt som båda är brunbladiga i toppen och gröna nertill, den andra plantan har ett spröt och det är helt brunt........ Ska jag kasta bort dem eller hoppas, någon som har erfarenhet av bambu och vet något om var tillväxtpunkter sitter och hur bra de är på att komma igen?

Enligt beskrivningen ska arten klara zon 1, men det har ju inte riktigt varit en vanligt vinter i år (dagens underdrift laugh.gif)........
Crazy4Flowers
Jag är då ingen expert på bambu, men jag har en känsla av att du ska vänta, den kan leva i marken och det kan komma nya skott om du vara har lite tålamod. Gör väl kanske ingen skada om den få stå kvar ett tag....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon