Vi har en gamal kaprifol i våran trädgård. Den har klättrat på ett gamalt träd som tidigare ägare sågat av på ungefär 2 meters höjd. Det trädet var nu så genomruttet så vi var tvungen att ta ner den, och var då tvungen att klippa ner kaprifolen helt. Det ruttna gamla trädet var så ruttet så sambon kunde bara putta omkull den, på bilderna ligger stocken kvar, så det ser lite stökigt ut. Stammen på karpifolen är riktigt krafig och stor. Huset är från -69 så den kaprifolen kan ju vara några år. Någon som vet hur gamal en kaprifol kan bli? Den var inte speciellt fin förra året. Bladen såg nästan rostiga ut. Svarta prickar, men den blommade fint och mycket. Vad ska jag göra med den? Behöver den näring, ny jord.
Och så undrar jag om jag kan plantera ett päronträd i hålet som blev efter det gamla trädet? Päronträdet kommer ju då hamna 2-4 dm ifrån kaprifolens stam. Går de bra ihop? Jag gissar att kaprifolen kommer växa snabbare än trädet, men det kanske funkar att ha någon spalje som den kan klättra på medans päronträdet växter till sig. Eller kan man låta den klättra på päronet direkt? Och kanske klippa ner den om den blir för stor?

Tips motages gärna, vi har bara haft trädgård i ett år så jag är nybörjare på allt sånt här.
Tack så mycket!
[attachment=48917:kaprifol_003.jpg]
[attachment=48916:kaprifol_002.jpg]