Hej, har ni något förslag på en mörkare rosa, mer cerise buskros som kan passa in mellan två Louise B? Planterade en Martin Frobischer förra året men jag tyckte den svaga rosa färgen passar dåligt med LB lite mer rosa färg. Funderar nu på att sätta en ny ros där. Gäran någon hyfsat snabb för LB och MF växte så det knakade förra sommaren och är nu 1,5 m höga.
Christina i Taxinge~
12-04-2010, 09:01
Om du kan tänka dig en sommarblommande (=engångsblommande) ros föreslår jag gallican 'Apotekarrosen'. Det är en riktig gladros! Vill du ga en kontinuerligt blommande ros föreslår jag rugosan 'Will Alderman'. Med tanke på att LB är en rugosahybrid så kan de ju bilda ett litet "ménage à trois".... Båda rosorna finns på min hemsida. Men jag glömde kolla vilken zon du bor i så du kanske kan välja lite känsligare rosor....
Klippt från hemsida: (Rugosa) A splendid shrub producing large, loose, crimson-purple blooms opening almost flat and smelling strongly of almonds. Good autumn colour. Scent is like 'Deep And Heavy' (public opinion)
Klippt från hemsida: (Rugosa) A splendid shrub producing large, loose, crimson-purple blooms opening almost flat and smelling strongly of almonds. Good autumn colour. Scent is like 'Deep And Heavy' (public opinion)
'Roseraie de l´Haÿ' är en suverän ros!!!! Men oh la la så stor den blir.....min är över 2,5 meter. Jag tror LB försvinner i dess famn?
Kajsa
12-04-2010, 21:52
Wild Edric, Austinros blir ca 1.60 mycket stark doft, blommar hela sommaren
Hansaland, mera röd färg, ca 2 m, lite doft, blommar om
John Cabot, Kanadaros som blir stor ca 2 m och lite till
Thé
13-04-2010, 07:48
Baron J.B. Gonella eller Zéphirine Drouhin, kanske?
lynnis
13-04-2010, 08:19
Er kan man alltid räkna med, tack för alla tips. Nu ska jag läsa på om de olika rosorna. Blev lite fundersam på om jag kan flytta rosen nu för den har 1 cm långa nya skott redan. Vad tror nì? Den har ju dessutom blivit ett nästan 2m stort schabrak på en sommar med massor av taggar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.