Stefan P
12-04-2010, 10:10
Kan inte låta bli att fundera över prissättningen på dessa populära träd. På Mölnlycke Garden Center säljer man i år en del ovanliga magnolior, t ex 'Sunsation' och 'Blue opal'. Träden är i princip en meterhög stång utan sidogrenar och priset... 1495:-! De vanliga magnoliasorterna ligger som vanligt på mellan 250:- och ca 1000:- beroende på storlek.
Självklart handlar det om tillgång och efterfrågan, men när priset ligger på det tredubbla jämfört med grossisternas pris blir man en aning fundersam. Nåväl, kanske finns något exemplar kvar till höstens rea.
anki/ronninge
12-04-2010, 10:45
jag håller fullständigt med dig!
Klart de vill tjäna pengar och rida på magnoliors popularitet!
CITAT (Stefan P @ 12-04-2010, 11:10)

Kan inte låta bli att fundera över prissättningen på dessa populära träd. På Mölnlycke Garden Center säljer man i år en del ovanliga magnolior, t ex 'Sunsation' och 'Blue opal'. Träden är i princip en meterhög stång utan sidogrenar och priset... 1495:-! De vanliga magnoliasorterna ligger som vanligt på mellan 250:- och ca 1000:- beroende på storlek.
Självklart handlar det om tillgång och efterfrågan, men när priset ligger på det tredubbla jämfört med grossisternas pris blir man en aning fundersam. Nåväl, kanske finns något exemplar kvar till höstens rea.
theseraphim
12-04-2010, 11:00
Inget konstigt med priserna, de säljer ju inte för välgörenhet och de kan inte leva på tex livsmedelsbranshens futtiga marginaler.
Jan af Lisö
13-04-2010, 07:22
Det är väl fråga om marknadspris, säljs de inte för dessa priser nu så finns de på rea till hösten !!!
Anders zon 1
13-04-2010, 23:34
Fast nackdelen med att köpa överblivna magnolior under höstrean är att de kan ha stått och mått dåligt i trånga krukor hela sommaren och därmed kanske inte är i bästa skick. Risken är att det kan ta lång tid för trädet att etablera sig - om det alls överlever. Ur den aspekten lönar det sig ofta att köpa dyrare plantor i gott skick på våren. Då har de dessutom en sommar på sig att etablera sig innan vintern kommer. Köper man ändå på hösten ska man vara extra noga med att kolla så att trädet är i god kondition och inte låta sig förblindas av ett billigt pris (har flera gånger gjort det misstaget själv).
skogstroll
14-04-2010, 08:51
på tal om magnolior, var på trädgårdsmässan i helgen och alla magnolior såg bedrövliga ut tycker jag

slokande stackare
anki/ronninge
14-04-2010, 08:54
det håller jag med om!! Tänkte på vilket slöseri...på dom rara....men de säljs väl troligen och kanske får den lycklige liv i dom igen!!
CITAT (skogstroll @ 14-04-2010, 09:51)

på tal om magnolior, var på trädgårdsmässan i helgen och alla magnolior såg bedrövliga ut tycker jag

slokande stackare
skogstroll
14-04-2010, 08:58
CITAT (anki/ronninge @ 14-04-2010, 09:54)

det håller jag med om!! Tänkte på vilket slöseri...på dom rara....men de säljs väl troligen och kanske får den lycklige liv i dom igen!!
ja hoppas de fick rabatt...
Jan af Lisö
14-04-2010, 18:50
För Er som vill köpa Sunsation för normalt pris så finns den i Linuddens webkatalog:
http://www.linudden.se/framemagnolia.htmSjälv har jag handlat där och han verkar seriös.
theseraphim
14-04-2010, 21:27
JA de lär knappast trivas i en mässhall men plantskolan måste visa någonting för att sälja.
anki/ronninge
15-04-2010, 06:12
absolut!! de måste ju visa, självklart!

CITAT (theseraphim @ 14-04-2010, 22:27)

JA de lär knappast trivas i en mässhall men plantskolan måste visa någonting för att sälja.
KarinSKARA
15-04-2010, 06:39
Man kan också köpa superfina exemplar från Holland
http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...eesters&p=1Större sortiment till bra priser är nog svårt att hitta
Finns en växt inte med i deras lista kan man alltid höra om de kan ordna fram
Jag har handlat två år i rad från divaplant.de (nu har de till synes flyttat försäljningen till lunaplant.com, har kvar försöksträdgården på divaplant.de) och är mycket nöjd med både pris och kvalitet på plantorna.
Jan af Lisö
15-04-2010, 10:24
CITAT (oliv @ 15-04-2010, 09:51)

Jag har handlat två år i rad från divaplant.de (nu har de till synes flyttat försäljningen till lunaplant.com, har kvar försöksträdgården på divaplant.de) och är mycket nöjd med både pris och kvalitet på plantorna.
Kan man kommunicera på engelska med dem? De har en imponerande magnolialista.
CITAT (Jan af Lisö @ 15-04-2010, 11:24)

Kan man kommunicera på engelska med dem? De har en imponerande magnolialista.
Då jag kan tyska, har jag kört med det. Men i och med att all kommunikation sker via mejl, tror jag det går bra med engelska. De har ju kontakter i Nya Zeeland, då måste de ju kunna engelska.
Stefan P
15-04-2010, 13:52
Linudden var annars en positiv överraskning. Stort sortiment och och ett relativt lågt fraktpåslag på 150:- för ett träd.
Thomas Wahlqvist
16-04-2010, 10:09
Här finns det fina Magnolior till mycket humana priser, Norra Öland är platsen. Kanske kan man få dem skickade om man betalar för det.
http://www.bstrootradobuskar.se/index.php?...=4&Itemid=5Själv kommer jag nog att kunna erbjuda en del plantor efter två års medlemskap i MSI, en förening som erbjuder fröer till Magnolior.
MVH Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.