CITAT (TindrasMammi @ 12-04-2010, 13:16)

Jag ska nog börja med att säga att jag är helt okunnig vad gäller växthus och allt där till
Dom förra ägarna lade in grus i växthuset och planterade i krukor istället. Nu funderade jag på om man skulle ta ut gruset och göra "land" istället, men vad är egentligen bäst?
Om man skulle göra land igen är det något speciellt man måste tänka på?
Det jag framför allt skulle vilja prova odla i växthuset är tomater och gurka. Kan man ha dom i samma växthus? Jag hörde någonstans att de inte tålde varandra.
Hoppas det är någon som kan hjälpa mig

Hej Tintras mammi,
Det var jag också när vi satt upp vårat 3 år sedan. Förra sommaren kändes den mer välkommande och nu har jag lärt mig en del, men trots det är jag inte nån van odlare. Vi lade vårt växthus på en sandbädd och sedan lades det isolering och cementplattor över hela golvet. Det var inte så kul med cementplattorna, så maken köpte bergoplattor ovanpå det hela. de är ju både lite sviktande och har små hål, men vi har täckt sittgruppen med en billig Ikeamatta och köpte deras billiga trasmattastumpar under växthyllorna. satte upp på lånsidan ner till den nyfikne grannen persienner hela vägen och vanl. billiga gardiner runt om som löper på en tråd och kan flyttas enl. behov. Solen sken in från västra taket, så vi spände upp markduk dit. Jag väntar att växterna, vindruvan och minikivin ska klättra upp till taket så man får det lummigt. Annars är allt i krukor, och säsongsblommor använder jag att täcka över jorden i de stora krukorna.
Jag köppte min första tomatplanta och det blir kul att se hur det blir, även en kurkplanta skulle duga...
Vi lämnar endast frosttåliga krukor med massa skyddspackning över vintern, och höstamplar flera olika sorter, och sedan har vi timer som tänder lampor under vintern, så det känns bra så ..

. Lycka till!
fr. Tottes matte