TindrasMammi
Jag ska nog börja med att säga att jag är helt okunnig vad gäller växthus och allt där till wink.gif
Dom förra ägarna lade in grus i växthuset och planterade i krukor istället. Nu funderade jag på om man skulle ta ut gruset och göra "land" istället, men vad är egentligen bäst?
Om man skulle göra land igen är det något speciellt man måste tänka på?
Det jag framför allt skulle vilja prova odla i växthuset är tomater och gurka. Kan man ha dom i samma växthus? Jag hörde någonstans att de inte tålde varandra.

Hoppas det är någon som kan hjälpa mig smile.gif
Katta
En fråga först, med "Land"...menar du odlingsbädd fylld med jord?

Personligen föredrar jag att inte ha fasta odlingsbäddar med jord. Du kommer att behöva byta jorden av olika anledningar, jordtrötthet, sjukdommar, ohyra...och det är inte det man längtar efter alla gånger, finns ju roliga jobb än att kärra jord smile.gif...ibland iaf.

Odlar du i krukor, jordsäckar eller tex plasthinkar är jobbet snabbt gjort och det är enkelt att exprimentera med hur du vill "Inreda" växthuset. Det är ju bara att flytta runt eller göra på nytt sätt året efteråt.
Har du fasta odlingsbäddar så ligger de ju där de ligger.

Det finns alldeles säkert bra argument till varför det är bättre med fasta odlingsbäddar, men dem får någon annan ge, för jag gillar som sagt det behändiga med kruk/pås/hink-odling. smile.gif

När jag hade växthus brukade jag odla tomater i vanliga stora hinkar (gjorde förståss hål i botten, funkar utmärkt. Det finns även speciella odlingshinkar hos bla willabgarden.se http://willabgarden.se/searchfullpost.asp?...bada&Page=1

Grattis till ditt nya växthus! smile.gif
skogstroll
ja nu när man står inför att byta ut all jord så undrar man varför man inte bara hade hinkar... dessutom har några rutor pajat så det är väl glas i också sad.gif
RitRat
Bra att många föredrar hinkar och kärl istället för odlingsbänkar. Då är mitt val inför den stundande säsongen också lätt. Hinkar får det bli. Men vad har ni *under* hinkarna? Två säsonger har jag bara haft presenning på befintlig gräsmatta. Mitt växthus är en billig Rusta-variant i plast. Ja, just det - en sån som är känslig för vindar!! Lite lättja där med presenningen, jag vet. Skulle grovt grus vara bra? Då får jag väl försöka skala av den asgamla hårda gräs-svålen kanske.... Känns jobbigt.
Peztis
Jag kommer att ha fasta odlingsbäddar utmed ena långsidan och ena kortsidan i mitt växthus, resten ska jag ha plattor på där jag kan ställa en sittgrupp och kanske några krukor med blommor osv.

Jag har valt att ha fasta odlingsbäddar bl a för jag inbillar mig att det inte kommer att torka ut lika fort som i kärl eller påsar. Vet hur fort mina stora blomlådor på altan torkar ut... dem brukar jag odla tomater i.

Om man tillför kompost och stallgödsel så ska man inte behöva byta ut all jorden i växthuset varje år då de naturliga mikrolivet tar hand om ev sjukdomar. Så står det i böckerna i alla fall... smile.gif
skogstroll
är den av tomater mm "utsugna" växthusjorden ok att ha i komposten för framtida bruk eller är den helt näringsfattig och hopplös? Eller andra tips... jag bor på ett berg så jag vill ju såklart använda så mycket av jorden som det bara går
Peztis
Du kan ju vända ned den i trädgårdslandet.
Anja Danmark
Det er ikke nødvendigt at udskifte al jorden i drivhuset hvert år - evt. de øverste 5-10 cm... I mit gamle drivhus brugte jeg den samme jord i 20 år til tomater, og det gik helt fint! Jeg har aldrig haft problemer med sygdom af nogen slags.

Det eneste jeg gjorde var at tilføre lidt kompost hvert år og så fjerne det øverste lag en gang imellem, når der var for meget jord - så arbejdet er ikke ret stort. Og min erfaring med tomater er, at de bliver meget bedre, når de dyrkes direkte i jorden fremfor i krukker, og det er meget lettere i det daglige. Hvis man dækker jorden med halm eller græsafklip, kan man nøjes med at vande en gang om ugen.

Jeg har som Peztis både jordbede og fliser i mit drivhus, og jeg dyrker tomat, agurk og krydderurter i bedene og chili/paprika i krukker ved siden af.

Malin_MeL
CITAT (Peztis @ 12-04-2010, 15:54) *
Jag har valt att ha fasta odlingsbäddar bl a för jag inbillar mig att det inte kommer att torka ut lika fort som i kärl eller påsar. Vet hur fort mina stora blomlådor på altan torkar ut... dem brukar jag odla tomater i.

det torkar absolut inte lika fort i växthuset, ute behöver man ju vattna minst varje dag, i växthuset tror jag inte jag vattnat oftare än var tredje dag någon gång, oftast mer sällan

jag gillar hinkar för det e så lätt att "möblera om" efterhand som växterna växer, och man kan snabbt ställa ut en växt vid misstanke om ohyra
Österfärneboodlaren
Hej!

Jag har alltid hört det där om att man ska byta jord i växthuset varje år. Och att man inte ska odla tomat och gurka tillsammans.

Jag undrar om det inte är gammaldags råd som inte står sig idag, typ "man ska inte bada sen man ätit för då kan man få kramp". Eller så är jag undantaget som bekräftar regeln, funkat har det i alla fall gjort. Däremot får jag alltid ohyra på växter som står i krukor i vårt inglasade uterum.

Jag har haft samma jord i växthuset sedan det sattes upp för 22 år sedan och varje år odlat tomat och gurka där. Utan att få dåliga skördar. Jag tror i motsats till andra här i forumet, att det torkar ut väldigt om man har jord i värmedragande svarta plasthinkar i ställe för att ha plantorna i jorden. De får ju större utrymme för rötterna då än om de är begränsade av plast.

En annan aspekt är kostnaden. Det är inte billigt att varje år köpa så mycket jord och att släpa hem det till växthuset. Jorden i landet är ju alltid där och behöver bara förbättras med lite kompost och ev torv varje odlingssäsong. Vi har nämligen lerhaltig jord där jag bor.

Naturligtvis ska man välja det som passar en bäst men jag kände att jag måste stå upp som försvarare för odling i jordbädd och även delge mina erfarenheter av att göra det. giggle.gif
Tottes matte
CITAT (TindrasMammi @ 12-04-2010, 13:16) *
Jag ska nog börja med att säga att jag är helt okunnig vad gäller växthus och allt där till wink.gif
Dom förra ägarna lade in grus i växthuset och planterade i krukor istället. Nu funderade jag på om man skulle ta ut gruset och göra "land" istället, men vad är egentligen bäst?
Om man skulle göra land igen är det något speciellt man måste tänka på?
Det jag framför allt skulle vilja prova odla i växthuset är tomater och gurka. Kan man ha dom i samma växthus? Jag hörde någonstans att de inte tålde varandra.

Hoppas det är någon som kan hjälpa mig smile.gif

Hej Tintras mammi,

Det var jag också när vi satt upp vårat 3 år sedan. Förra sommaren kändes den mer välkommande och nu har jag lärt mig en del, men trots det är jag inte nån van odlare. Vi lade vårt växthus på en sandbädd och sedan lades det isolering och cementplattor över hela golvet. Det var inte så kul med cementplattorna, så maken köpte bergoplattor ovanpå det hela. de är ju både lite sviktande och har små hål, men vi har täckt sittgruppen med en billig Ikeamatta och köpte deras billiga trasmattastumpar under växthyllorna. satte upp på lånsidan ner till den nyfikne grannen persienner hela vägen och vanl. billiga gardiner runt om som löper på en tråd och kan flyttas enl. behov. Solen sken in från västra taket, så vi spände upp markduk dit. Jag väntar att växterna, vindruvan och minikivin ska klättra upp till taket så man får det lummigt. Annars är allt i krukor, och säsongsblommor använder jag att täcka över jorden i de stora krukorna.
Jag köppte min första tomatplanta och det blir kul att se hur det blir, även en kurkplanta skulle duga...
Vi lämnar endast frosttåliga krukor med massa skyddspackning över vintern, och höstamplar flera olika sorter, och sedan har vi timer som tänder lampor under vintern, så det känns bra så .. smiley_small_hug.gif . Lycka till!
fr. Tottes matte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon