Full version: purjolök
Steven&Gustav
En undran bara.. HAr aldrig haft purjolök förut, men satte några ifjol som vi köpte på Tyresö Slotts handelsträdgård. De fick vara kvar i pallkragen och nu ser de ju förskräckliga ut. Ska man klippa ner dem eller ska man bara låta dem vara? Tänkte en stund att de kanske överlevt...

mvh

Stephen
Preussen
purjon är 2-årig. om du ej ska ta frö av den kan du lika gärna äta upp den eller kasta den.
Steven&Gustav
Där ser man, det kanske skulle va roligt med frön då... Visste inte att den var 2-årig.. Tack!
therese.kvist
Går det att övervintra purjon ute? Trodde den ruttnade bort då!
Preussen
CITAT (therese.kvist @ 21-04-2010, 09:11) *
Går det att övervintra purjon ute? Trodde den ruttnade bort då!

det varierar år från år beroende av väder. med tanke på snötäcket denna vinter så har inte många purjolökar bevarats bra.
Scout
CITAT (Preussen @ 21-04-2010, 09:44) *
det varierar år från år beroende av väder. med tanke på snötäcket denna vinter så har inte många purjolökar bevarats bra.

Tvärt om skulle jag säga. Mina 3st övervintrade purjolökar mår ypperligt nu när snön smält bort. Snön har isolerat jättebra och saker har klarat sig som borde ha dött en normal vinter. Jag har sett fler arter som klarat sig t.ex. en kålrot som överlevt under snön på egen hand. En kamrat hade hittat mycket fina potatisar som mådde jättebra när han böjrade vårgräva.

Tyvärr har väl sniglar, fästingar och liknande klarat sig minst lika bra sägs det. Har redan hittat några feta bruna spanska skogssniglar.
netaave
Jag lämnar alltid kvar några purjo, den är precis som persilja den går t.o.m. att gräva fram o skörda av mitt i vintern.
Preussen
CITAT (Scout @ 21-04-2010, 13:12) *
Tvärt om skulle jag säga. Mina 3st övervintrade purjolökar mår ypperligt nu när snön smält bort. Snön har isolerat jättebra och saker har klarat sig som borde ha dött en normal vinter. Jag har sett fler arter som klarat sig t.ex. en kålrot som överlevt under snön på egen hand. En kamrat hade hittat mycket fina potatisar som mådde jättebra när han böjrade vårgräva.

Tyvärr har väl sniglar, fästingar och liknande klarat sig minst lika bra sägs det. Har redan hittat några feta bruna spanska skogssniglar.

så sant så. värre är det när snön inte täcker allt för då kommer kaniner och andra gnagare till dukat bord. de har gnagt av allt i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon