bubbaboff
Hej! Jag planterade för kanske 7-8 år sedan en citronkärna från en citron vi hade köpt i en vanlig mataffär. Nu är trädet cirka 2 meter stort, men har aldrig fått blommor eller frukt. Kommer den att få det överhuvudtaget? Kan man på något sett skynda trädet att få blommor, skulle vara kul.

Tacksam för svar.
Alexander-VG-zon3
citroner är en av det citrus arter som tar långtid på sig att blomma. så det kommer ta ett tag innan du ser blommor från en frösådd. och det varierar men allt från 10år till 50år.

sedan är citron en naturlig hybrid så frukten/kärnorna blir antigen en citron, någon av föräldrarna, eller en ny.

men det du kan göra är att sköta den rätt, och inte beskära den hårt. och sedan är det till att vänta och vänta.
Åsa, mälardalen zon 2
+sval och ljus vinterförvaring á la medelhavsvinter kan främja knoppbildning, men annars kan det ta god tid för citrusväxter att sätta blom ifall man frösår plantor
Sussie F-Flower
CITAT (bubbaboff @ 12-04-2010, 16:32) *
Hej! Jag planterade för kanske 7-8 år sedan en citronkärna från en citron vi hade köpt i en vanlig mataffär. Nu är trädet cirka 2 meter stort, men har aldrig fått blommor eller frukt. Kommer den att få det överhuvudtaget? Kan man på något sett skynda trädet att få blommor, skulle vara kul.

Tacksam för svar.

2 meter???????? Det var det värsta... w00t.gif
Det trädet måste ju ha mått väldigt bra hos dig och blivit väl ompysslat!
Önskar dig lycka till och att trädet får blommor och frukter så snart... yes.gif

Välkommen hit, förresten! biggrin.gif
djur7
CITAT (bubbaboff @ 12-04-2010, 17:32) *

Tacksam för svar.

Hejsan!

Hur har du vinterförvarat det när du har lyckats så bra? jag skulle också vilja lyckats med detta:-) Berätta hur du har gjort året om med trädet, tack.
bubbaboff
CITAT (djur7 @ 14-04-2010, 17:38) *
Hejsan!

Hur har du vinterförvarat det när du har lyckats så bra? jag skulle också vilja lyckats med detta:-) Berätta hur du har gjort året om med trädet, tack.

Oj, nu blev jag förvånad tongue.gif Har inte behandlat det på något speciellt sätt alls, sysslar aldrig med växter annars, utan vattnar den bara när jag ser att den behöver det. Den har stått inne i mitt unkna rum hela sin livstid, några somrar har jag ställt ut den utomhus. Jag bara planterade den i en vanlig kruka med vanlig jord och sen skött den som vilken krukväxt som helst. smile.gif
Bassam
Hej
växter behöver gödsel som inhåller P och K för att ger blommor.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (bubbaboff @ 17-04-2010, 18:21) *
Oj, nu blev jag förvånad tongue.gif Har inte behandlat det på något speciellt sätt alls, sysslar aldrig med växter annars, utan vattnar den bara när jag ser att den behöver det. Den har stått inne i mitt unkna rum hela sin livstid, några somrar har jag ställt ut den utomhus. Jag bara planterade den i en vanlig kruka med vanlig jord och sen skött den som vilken krukväxt som helst. smile.gif

prova att ha den ute varje år, dvs under den hela frostfriaperioden kan du ha den ute. avhärda den på våren mot sol. och ta in vid vårfrostnätter. sedan innan frosten kommer på hösten tar du in den och placerar den inne i ett ljustfönster plus extraljus. svalkan på hösten som den får ute stimulerar den till att blomma när den väl har åldern inne vill säga. under tillväxten ger du den näring ca 2-4gånger per månad (hur många gånger beror på väder och på tillväxt) och låt den torka några dagar imellan vattningarna. när den känner sig redo kommer den att börja blomma.
Martin_Blomberg
CITAT (flaxss @ 12-04-2010, 17:20) *
citroner är en av det citrus arter som tar långtid på sig att blomma. så det kommer ta ett tag innan du ser blommor från en frösådd. och det varierar men allt från 10år till 50år.

Var och tittade lite på växter hos Bergaväxter i Åkersberga i helgen. Dem hade en del citruträd i några olika storlekar, tänkte på det du skrev ovan att citrusarter tar lång tid på sig att få blommor (om dem är frösådda). Men hur tar plantskolorna fram citrusträd som är kanske 60 cm höga men ändå har fullt med blommor/frukt? Är det sticklingar? Eller ympade på en stam som är redan har kommit in i fruktstadiet (eller hur man nu skall uttrycka det)?
BigDaddy
CITAT (Martin_Blomberg @ 19-04-2010, 23:05) *
Var och tittade lite på växter hos Bergaväxter i Åkersberga i helgen. Dem hade en del citruträd i några olika storlekar, tänkte på det du skrev ovan att citrusarter tar lång tid på sig att få blommor (om dem är frösådda). Men hur tar plantskolorna fram citrusträd som är kanske 60 cm höga men ändå har fullt med blommor/frukt? Är det sticklingar? Eller ympade på en stam som är redan har kommit in i fruktstadiet (eller hur man nu skall uttrycka det)?

Avvakta du svar från Flaxxxz el ngn annan men jag slänger iväg en chansning. Ta den med en nypa salt.
Jag tror det är både &. Alltså en stickling är det säkerligen & oftast är de ympade.
Det är ngn viss citrusart, minns inte namnet nu, de oftast ympar på. Mest för den är härdig.
Att den får frukt tidigt är att det är en stickling. Samma egenskaper & ålder som 'mamman' alltså.
Så, ska se om det blir rätt & jag lärt mig ngt. smile.gif

edit. Jag tror det finns träd som är icke ympade också även om de är lite ovanligare. Att de håller sig små beror väl på att de står i mindre krukor.
Sedan klipper man dem som små träd. El beskär kanske är rätt ord. smile.gif
ingrids
I en tidigare tråd fick jag svaret att en stickling "ärver" moderplantans ålder, d.v.s. stickling av min över 20 år gamla citron=en liten men redan "gammal" planta. Har lyckats med sticklingar ibland, ibland inte.
Alexander-VG-zon3
japp ni har bägge rätt (BigDaddy och ingrids)

det finns ju några sätt att föröka dom på

man tar en stickling från moderträdet som man sedan antigen säljer på egenrot, eller så toppympas den eller rotympas den på en annan (man använder lite olika arter). då får man små plantor som bär frukt och blommor. vill man ympa hemma så kan man använda frösådda citrusar av exempel citron, pomerans, citrontörne.

dock en del plantskolor speciellt i syd/östra Asien säljer frösådder på plantskolor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon