Chamomille
[attachment=48932:H_l_i_gr_smattan..jpg]

Ja, vem kan det här vara?
Åsa, mälardalen zon 2
Sork gissar jag.
Chamomille
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-04-2010, 18:50) *
Sork gissar jag.

Åh nej... Har dom kommit hit också... sad.gif
Chamomille
Det kan inte vara mullvad då?
Aqvakul
nästan säker på sork (absolut inte mullvad)
ingrid fuxwall
Eftersom snön kom så tidigt blev det nog ingen riktig tjäle i marken - där det inte skottades. Ser dessa högar överallt och under vintern har hundern jagat sork ovanpå snön - ibland har hon skrämt upp en och annan
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 12-04-2010, 19:39) *
nästan säker på sork (absolut inte mullvad)

Varför inte mullvad?
Åsa, mälardalen zon 2
Mullvad = främst södra sverige, ganska ovanlig i stockholm men sork är desto vanligare i stockholmstrakten.
Aqvakul
Mullvadar lägger upp rejäla högar över hålen, som dessutom är mer "ovala" - mullvad är dessutom, som Åsa sa, ovanliga i Mellansverige..

Chamomille
Ja, jag ger mig. Det är inte mullisar. Men svärföräldrarna har sorkar, och dom har bara hål i sin gräsmatta. Men vi har ju långa korvar på gräset också...
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns olika arter sorkar (ex. vattensork, åkersork etc.) vissa gör mest hål andra gör gångar jag har glömt vilka sorter som gör gångar resp. hål.
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-04-2010, 20:49) *
Det finns olika arter sorkar (ex. vattensork, åkersork etc.) vissa gör mest hål andra gör gångar jag har glömt vilka sorter som gör gångar resp. hål.

Vad tror du om mina tankar om att sorkarna levde under snön?
Åsa, mälardalen zon 2
De älskar att leva under lucker snö det både skyddar och isolerar det är därför man brukar rekommendera att man springer runt och trampar till snön runt buskar och träd så de områdena inte ska vara så lockande. Det är svårare att plöja fram genom packad snö och sitta och äta på träd och buskar under snöytan, de vill ju helst inte sätta sig ovanpå snön.
Peztis
Vi har i alla år haft sork hos oss och de är ju totalt hopplösa och förstörande för oss människor...

Förr om åren har jag endast haft hål i marken smat motorvägar under som blir fåror när taket rassar ned.

I år har jag precis som på fotot och jag stod också och undrade om det när nya fanstyg på gång... Men jag har bestämt mig för att det är samma gamla vanliga sork som haft det bra under snötäcket.
Berith
Har också en sån där objuden gäst här. nono.gif

Hur får man bort den? Fick rådet att införskaffa nånting som heter karbid. Nån som har erfarenhet av det?
Peztis
Du tuttar på karbiden och röker ut dem om jag förstått det hela rätt. Tycker jag personligen låter uschligt...
Någon som har köpt och provat en sådan där stor geting med snurra som ska vibrera nere i marken? De hade dem på mässan och jag funderade på det men glömde sedan bort...
Och så finns det ju de där stavarna man trycker ned i marken... Någon som provat dem?
skogstroll
jag hade ju en tråd "gissa bajset" som du kanske kan titta på. Det var sannolikt räv (Mickel har strukit runt en del) eller varför inte grävling - de stökar ju runt och bajsar säkert också - såna har jag också och vi bor ju inte så långt från varann smile.gif
Peztis
Nähä, man häller visst vatten på och så blir det en kemisk reaktion som utvekclar rök...

Berith, läs det här, inlägget som Rannoch skriver: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=797239
Ja du milde så det kan bli!
Berith
thanks.gif

Ja det lät ju nästan farligt med karbid. unsure.gif Och var får man tag på det?
Jane Svanå
CITAT (Chamomille @ 12-04-2010, 18:38) *
[attachment=48932:H_l_i_gr_smattan..jpg]

Ja, vem kan det här vara?

Som så många andra har sagt, det är sork. Vattensork har invanderat min trädgård. Jag har använt karbamid (inte särskilt vänligt) och det är effektivt. Köpes på färgaffären. Stoppa ner i hålet, vattna, täck för öppningen så att röken som bildas inte läcker ut. Provar även solcellsdrivna sorkpinnar i år, känns lite bättre. innocent.gif
salikons
Sork, utan tvekan. tyvärr ser det ut så där hos mig också i år, dock ej i gräsmattan, men en och annan buske har strukit med för sorken i vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon