ingrid fuxwall
Den förra har dött och en ny måste införskaffas - vad tipsar Ni om för märke?

Tidigare hade vi en Kärcher 520 M men de flesta i mitt närområde verkar ha slutat sälja detta
skogstroll
jag puttar upp den här tråden, jag behöver också en högtryckstvätt smile.gif Vi har Kärcher i vår Swedol-butik, den kanske är bra då? Men jag tänker inte lägga så vansinnigt mycket pengar på det, ska tvätta uteplatsen som har en tendens att bli möglig på en del ställen
ingrid fuxwall
Frågan är vad som är mycket pengar.
Snöade in mig och insåg att skulle jag skaffa en ny av samma märke och kapasitet så skulle det kosta en viss summa men eftersom jag har så många andra utgifter blev det en Nilfisk, både jula och Bejer sålde den för under två tusen med en massa tillbehör - om jag är nöjd vet jag först när jag testat den och det har jag inte haft tid till än
Sussie F-Flower
CITAT (skogstroll @ 20-04-2010, 11:32) *
jag puttar upp den här tråden, jag behöver också en högtryckstvätt smile.gif Vi har Kärcher i vår Swedol-butik, den kanske är bra då? Men jag tänker inte lägga så vansinnigt mycket pengar på det, ska tvätta uteplatsen som har en tendens att bli möglig på en del ställen

Jag har lärt mig i mitt f.d. arbete (bl.a. sanering av mögel) att man ALDRIG ska använda hötryckstvätt när man sanerar mögel/alger/virus/. Det som händer då är att man PRESSAR in sporerna in i virket med trycket i tvätten. Därefter lever de vidare efter några veckor.
Samma sak gäller vid tvätt av olika djurstallar.

Istället ska man ha ett medel som dödar sporerna/algerna/viruset för att sedan bara skölja av med trädgårdsslangen... med vanligt "krantryck".
skogstroll
vad skulle det vara för ett medel? smile.gif

Edit, nu har jag läst att Yes Original är riktigt bra mot mögel där ser man...
Sussie F-Flower
CITAT (skogstroll @ 21-04-2010, 09:05) *
vad skulle det vara för ett medel? smile.gif

Edit, nu har jag läst att Yes Original är riktigt bra mot mögel där ser man...

Njae, kanske det går att tvätta bort det "synliga" med Yes men det dödar inte orsaken!

Benzalkonklorid bör det innehålla. Det avdödar virus/bakterier/alger/svamp, Man blandar så man har en 2%ig lösning.
(alternativ klorin men ur miljösynpunkt så är det första alt bättre)
skogstroll
aha... ja det blir snorhalt på hösten och jag har väl halkat några gånger. Körde högtryckstvätt på den en gång och det blev rätt fint faktiskt. I sommar blir det att olja in en nybyggd uteplats så jag tänkte snygga till den gamla oxå...
malcolm
Man skall aldrig tvätta trä med högtryckstvätt, i alla fall inte med den skarpa strålen eftersom det förstör träet. Jag köpte en "Do it" från ÖoB för några år sedan (360 kr om jag inte minns fel) men den använder jag bara till bilen, cyklarna och till gräsklipparen. 120 bars tryck i sprutan fö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon