kawa14
Hej!
Jag har bestämt mig för att skaffa växthus. Ytan jag kan ställa det på är som störst 9x3 kvm. Är det bäst med glas eller polycarbonatplattor? Fördelar nackdelar? Vad ska man ha för grund? Odlar man direkt på marken eller har man bäddar, bord? Bra leverantörer, kvalitetsmässigt och prismässigt? Utländska på nätet?

Tacksam för svar till
total nybörjare
Katarina
theseraphim
Ingen expert men...

Välj inte glas, både farligt och inte lika effektivt som plast.

Gör bäddar då det är lättare att hålla igen.

Oavsett material i stommen se för guds skull till att det är stabilt och rostfritt/rötfritt!

Willab brukar vara duktiga plus att köper man utomlands och något skulle strula så blir det jobbigt. Skånska byggvaror sägs vara riktigt prisvärda oxå.
susanneedgren
Köpte mitt på Skånska Byggvaror för två år sen.
Jag är supernöjd!

Mitt står på berg så jag byggde helt enkelt ett ramverk med ett trallgolv som vi sen ställde växthuset på.
Det fungerar utmärkt för mig. Ventileras genom dörr, fönster och golv, det är bara att slabba för jord, vatten och sånt rinner ju ner genom trallen. Sen odlar jag i krukor, hinkar vilket jag gillar. Lätt att flytta runt om det skulle behövas och dessutom kan man ju ställa upp krukorna vid plantering så man slipper ligga på alla fyra.
På vintern täcker jag golvet med cellplastskivor och hänger upp bubbelplast. Det har räddat mina växter i alla fall.
kawa14
Hej!
Tack för era svar. Bra tips som jag ska grunna över!
thanks.gif
Katarina
HelenaLJ
Hej

Jag är också nybörjare på växthus. Köpte ett 6 kvm stort växthus från Skånska Byggvaror som vi byggde upp i höstas. Kvaliteten verkar helt okej. Inför mitt köp pratade jag med både växthusförsäljare och en släkting som har växthus sedan många år tillbaka. De råd jag fick i valet mellan plast eller glasrutor var att plast isolerar bättre mot värme, kyla och solstrålar, men måste bytas efter ca 10 år. Glas har lång livstid (såvida det inte spricker) men kan behöva skuggväv etc mot solen. Jag valde glas. Ett par rutor sprack vid monteringen, men en ny ruta kostar runt hundralappen hos glasmästaren.
Bock
CITAT (HelenaLJ @ 18-04-2010, 00:38) *
Hej

Jag är också nybörjare på växthus. Köpte ett 6 kvm stort växthus från Skånska Byggvaror som vi byggde upp i höstas. Kvaliteten verkar helt okej. Inför mitt köp pratade jag med både växthusförsäljare och en släkting som har växthus sedan många år tillbaka. De råd jag fick i valet mellan plast eller glasrutor var att plast isolerar bättre mot värme, kyla och solstrålar, men måste bytas efter ca 10 år. Glas har lång livstid (såvida det inte spricker) men kan behöva skuggväv etc mot solen. Jag valde glas. Ett par rutor sprack vid monteringen, men en ny ruta kostar runt hundralappen hos glasmästaren.

Var kan man få informationen om att efter 10år måste du byta ut plastrutorna? Jag köpte ett växthus från Willab för 2 år sen och är mycket nöjd och jag har isolerplast.

Mvh Bock
AliceW
Glas är betydligt snyggare än plast, och lättare att hålla rent. En annan sak som är trist med plast är att det inte går att se igenom. Vill man isolera på vintern kan man använda bubbelplast. Men det är en smaksak.
Anja Danmark
For mig er den bedste løsning glas i siderne, så man kan se ud, og polycarbonat i taget. Det vejer ikke meget, når man skal sætte det op. det isolerer bedre end glas, og det går ikke i stykker, hvis der lander en gren på det...

blomkronan
Jag håller med Anja.
Glas på sidorna så man kan se in utifrån och kanalplast på taket för att isolera lite mot värmen och håller bättre mot snön på vintern.

Men har man glas i sidorna måste man göra ett större jobb med grunden. gjuta stolpar till under tjälen.
Annars rör växthuset på sig och glaset spricker lättare.
Har man bara kanalplast kan man bara lägga en ram på marken (beror förstås på hur stort man bygger)

Så det beror nog på lite hur stort jobb du vill lägga ner på grunden.

Jag har 6 mm kanalplast i mitt, jag är ändå nöjd med det för mitt hus står i direktsol hela dan, med bara glas skulle det koka där inne wink.gif
vårskutt!
Håller med om att Willab är bra. De finns i Bromma-Sthlm och även på nätet.
Kompisar och släktingar har willabväxthus, och de är lika snygga nu efter flera år.
Ska du bara odla på så stor yta som möjligt, eller vill du även ha ett snyggt hus som du kan sitta i, så är ju de 6 eller 8kantiga jättertrevliga biggrin.gif . Men jag tror att man inte ska snåla på storleken.
Lycka till!
HelenaLJ
Jag kommer inte ihåg om jag pratade med Willab eller Skånska byggvaror. Men det var någon av dem som jag ringde och pratade med inför köpet av växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon