Turinna
Hej på er!

Jag har ett tomrum i min soliga rabatt med väldänerad jord.
Framför tomrummet (som är ca. 1.5 m2) står en hög och kraftig ormbunke och bakom finns ett altan på plintar med staket.
Jag tänker mig en buske som tittar opp över ormbunken, fyller ut det tråkiga tomrummet mellan altanplintarna och som också är tät nog att rama in rabatten, då tomrummet är beläget i det bakre ena hörnet.

Hade tänkt mig en pärlbuske, men har förstått att den växer väldigt yvigt och är svår att forma, då den blommar på årsskotten. Jag vill gärna ha en blommande buske, gärna gammeldags och romantisk. Jag gillar vitt, rosa och blått.
Vad i herrans namn är det jag ska ha??

Tacksam för alla tips!
Hälsar Turinna
Åsa, mälardalen zon 2
En växt som trivs soligt och väldränerat (men ej snustorrt) är ju syrenbuddleja

Sedan finns det ju även dvärgsyrener som inte blir så stora heller.
Aqvakul
Smultronschersmin, kanske...
Turinna
Åh, ja smultronshersmin är ju underbart och doften kan man ju dö för. Men går de att hålla nere till ca 1,5 meters höjd och blir de inte glesa nedtill? Det finns väl inte minivarianter av dem?
Gulleviva
Jag hade tidigare stuga på en sandstensås (ja, vad det nu kan heta...). Det va inte mycket jord alls, det va mycket soligt läge och min smultronschersmin va fantastisk där!!! Den blev inte högre än ca 1-1,5 m och behövde inte klippas. En underbar växt som jag absolut vill ha igen! yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
vill du ha nåt som är blått (finns dock i flera färger) och lite exotiskt kan du testa frilandshibiskus, Hibiscus syriacus, den trivs där det är sandigt och soligt. den blommar på årskotten vilket gör att du kan klippa och forma den som du vill. i södra sverige blir den ca 3-4m i mellersta sverige 1-2m. är läget varmt och soligt blommar den med blåa blommor med början i juli-aug tills frosten kommer. växer sakta och är härdig till zon 3-4 om läget är bra.
officinalis
Havtorn kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon