Full version: Akut hjälp !
matwal23
Hej! tog över min kompis bonsai, ett litet träd Ficus retusa 15cm, efter att det har stått i hans fönster i ca 4 månader där det dragit lite kallt, den har inga blad alls, och jag tittade till rötterna, jag ser bara "torra" rötter, jag vill få den i liv igen, är det möjligt? Han har vattnat igenom den regelbundet varje vecka, men nu på slutet har han bara vattnat översta lagret.. vad säger ni? är den död? eller finns det hopp?
Bassam
Hej
Jag tycker att finns alltid hopp om de är vid liv , här kommer en fråga hur vet man att de lever , du kan ta bort bark och ser under om det är under grönt det betyder att de lever .
H:Bassam
matwal23
CITAT (Bassam @ 12-04-2010, 21:04) *
Hej
Jag tycker att finns alltid hopp om de är vid liv , här kommer en fråga hur vet man att de lever , du kan ta bort bark och ser under om det är under grönt det betyder att de lever .

Okej! Får väl ta och prova den metoden.. ingen fler som har tips/svar?
matwal23
KAn inte någon säga ett sätt så man verkligen vet om trädet är dött eller inte? vill verkligen inte att det är det sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 12-04-2010, 23:04) *
Hej

det kan lätt missuppfattas på nätet, alltså man ska inte ta bort barken, utan bara skrapa lätt och ytan vid nåt ställe är det friskt och mörkgrön under så lever den. är det torrt och brunt/ljusgrönt så är den död/håller på att dö.
Alexander-VG-zon3
CITAT (matwal23 @ 13-04-2010, 14:23) *
KAn inte någon säga ett sätt så man verkligen vet om trädet är dött eller inte? vill verkligen inte att det är det sad.gif

det är ju svårt att säga om det lever eller ej, eller vad som är orsaken till det. lite drag från fönstret tål dom oftast, men har det blivit frost så har den frusit.

sedan kan dom leva även om dom tappat blad. och tappar den många blad så ska man vattna sparsammare. för en växt utan blad dricker mindre än en växt med blad, därför är det lättare att man övervattnar vilket jag tro har hänt här att den har fått för mycket vatten.

om du skrapar lite på barken och kollar färgen och sedan kolla rötterna, är dom tunna och tomma och bruna är dom döda. är dom spänstiga och tjocka med beige/vita rottrådar så lever den.

lever den så gör så lite förändringar som möjligt med den, och håll koll på vattningen den får inte torka ut för mycket och heller ej ha för mycket. håll den lätt fuktig, placera den så ljust det går och vänta. lever den så kommer den skjuta nya skott i april-maj. kommer inga skott i mitten av maj är den nog tyvärr död.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon