BigDaddy
13-04-2010, 07:53
Sedan jag planterade om vissa växter har det kommit ngt vitt lager på jorden. Är det ngt annorlunda med jorden el är det mögel som helt sonika kommit på alla växter?
Ser ut att bli en vit hinna med ngt på de ställen där vatten vid vattning kommer.
Är det verkligen mögel el är det bara ngt annat ofarligt?
Kom upp i samband med omplantering men också i samband med att jag vattnade med citrusnäringen.
Det har nämligen bara drabbat citrusarna än.
Hej
Jag tycker att kalk som finns i jorden kommer upp for att bara citrus som fick den.
H:Bassam
theseraphim
14-04-2010, 21:32
detta händer ibland och beror på förmultningsprocessen i jorden, rör om på ytan och låt den torka upp så försvinner det.
Jag har haft problem med beigefärgat mögel på jorden vissa år. Väldigt tydligt då att det var mögel. Jag skyller på planteringsjorden, den måste ha haft mögelsporer i sig.
Lösningen var att skala av översta jordlagret försiktigt, och att spraya med Atamon-lösning, konserveringsmedlet som tar död på mögelsporer. Du kan väl prova...
BigDaddy
15-04-2010, 11:19
Och tack ska ni ha. Det lät ju inte så problematiskt.
Tusen tack.
Detta ska jag fixa. Jag försöker plocka bort det värsta & sedan rör jag runt.
Det var endast den nya jorden jag köpt som blev såhär med.
Men det lät ju hoppfullt. Var rädd att jag skulle bli tvungen att plantera om allihop ånyo. Skönt
Hej
Man kan använder mjölkvatten också.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.