gustav1977
Hej!

Jag har tagit ner 19 tallar på tomten och fått hjälp med att fräsa stubbarna med maskin. Det blir ju OTROLIGT mkt spån/fnas/flis av detta. Min fråga är om man kan göra något vettigt av det i trädgården?

Går det att lägga i en hög och kompostera eller tar det 10 år innan det blir jord?

Kan man ha det som täcke för täckodling i grönsakslandet eller blir det konstigt?

Jag hade tänkt mig att använda det i gångar mellan mina nya odlingslådor. Det borde vara rätt skönt att gå på och sen kan man lägga lite täckbark överst för utseendets skull om man vill.

Nån som har förslag?

Hälsningar

Gustav

Peztis
Det blir alldeles utmärkt att ha det som täckning i gångarna! Trorp nog du kan lägga det runt buskar och träd också, osäker på vad trädgårdslandet tycker om för mycket tallflis så där hade jag nog varit lite mer försiktig.

Om du vill kompostera så ska du nog helst blanda ut det i den övriga komposten, om du bara låter allt flis ligga i en hög tar det lämngre tid. Men å andra sidan så har du ju då att använda som gångunderlag nästa år också!
christthi
Hej, förstår att du har en massa flis vilket du kan göra roliga saker av, t.e.x. färja som de gör i USA. Där kan man köpa valig typ falu-rödfärjat ,gult och blått. Den gula och den röda var snygg.
Har du bara ett stort kar så sätter du igång jag komme vara den första som handlar av dej. Man använder det här som täckbark, mycket snyggt Har bilder men vet inte hur jag ska göra för att få med dem
.quote name='gustav1977' date='13-04-2010, 10:43' post='1208501']
Hej!

Jag har tagit ner 19 tallar på tomten och fått hjälp med att fräsa stubbarna med maskin. Det blir ju OTROLIGT mkt spån/fnas/flis av detta. Min fråga är om man kan göra något vettigt av det i trädgården?

Går det att lägga i en hög och kompostera eller tar det 10 år innan det blir jord?

Kan man ha det som täcke för täckodling i grönsakslandet eller blir det konstigt?

Jag hade tänkt mig att använda det i gångar mellan mina nya odlingslådor. Det borde vara rätt skönt att gå på och sen kan man lägga lite täckbark överst för utseendets skull om man vill.

Nån som har förslag?

Hälsningar

Gustav
[/quote]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon