BigDaddy
13-04-2010, 13:46
Isop
Rosmarin
Oregano
Basilika
Tinjan
Nu ska Isopen planteras om men senare även resterande. Vilken storlek på kruka ska jag sätta dem i?
Behövs det 2st omskolningar till el räcker det med denna?
De har för ngn vecka sedan el 2 fått karaktärsblad.
Alexander-VG-zon3
13-04-2010, 13:51
vänta med att plantera om dom tills krukan är utfylld med rötter, är krukan det kan du plantera om.
sätt dom i en kruka som är ca 2-3cm större. kryddväxter brukar inte behöva så jätte stora krukor 10-20cm i diameter räcker.
men du ska inte sätta dom direkt i en stor kruka utan vänta tills dom fyllt ut krukan. sätter du dom i en stor kruka direkt så ökar risken för övervattning och torka.
timjan och oregano planterar du i buntar. alltså flera plantor i samma kruka.
isop och basilika kan du också plantera i grupp. rosmarin planteras 1 och 1 eller 2 och 2.
BigDaddy
13-04-2010, 14:39
CITAT (flaxss @ 13-04-2010, 14:51)

vänta med att plantera om dom tills krukan är utfylld med rötter, är krukan det kan du plantera om.
sätt dom i en kruka som är ca 2-3cm större. kryddväxter brukar inte behöva så jätte stora krukor 10-20cm i diameter räcker.
men du ska inte sätta dom direkt i en stor kruka utan vänta tills dom fyllt ut krukan. sätter du dom i en stor kruka direkt så ökar risken för övervattning och torka.
timjan och oregano planterar du i buntar. alltså flera plantor i samma kruka.
isop och basilika kan du också plantera i grupp. rosmarin planteras 1 och 1 eller 2 och 2.
Just nu är det svårt att se. Står en massa i stora burkar.
Men avvaktar lite till med alla kryddor då.
Sedan sätter jag dem som du skrev. Tackar
BigDaddy menar den *första* omskolningen. Då kan man inte vänta tills krukan är fylld med rötter, det blir omöjligt. När de första karaktärsbladen visar sig, är det dags för första omplaneringen. Direkt när småplantorna är hanterliga.
SEDAN ska man vänta tills krukan är fylld med rötter innan nästa omplantering. Oftast behövs det ju inte just för kryddor.
Alexander-VG-zon3
14-04-2010, 09:37
vid första omskolning väntar jag alltid tills krukan är fylld med rötter (obs inte rotsnurr, utan utfylld) när det gäller kryddväxter. inga problem alls.
och när man ändå inte planterar dom en och en utan i bunt så kvittar det ju för man behöver ju inte dela på rötterna. och rosmarin eller större kryddplantor tål att delas på om så skulle vara fallet för dessa kan man plantera en och en.
en annan orsak varför det kan vara bra att vänta tills krukan är utfylld med rötter är som jag skrev övervattning och torka vilket lättare kan hända om plantorna har små rötter och mycket jordvolym.
Rosmarin
14-04-2010, 10:20
Som så ofta finns det många olika sätt att göra på. Jag brukar också skola om kryddor när de fått sina första karaktärsblad, och sedan inte förrän krukan blir fylld av rötter.
Jag hävdar inte att mitt sätt är "rätt" men det fungerar bra för mig.
Alexander-VG-zon3
14-04-2010, 12:05
exakt det finns flera sätt och man får ju själv komma på vad som passar en bäst själv, men omöjligt är det ju inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.