tekla80
02-01-2004, 16:08
Vill bli av med ohyra på mina krukväxter, ser ut som spinn angripit dem. Har tidigare använt " ros-1 "då mamma förespråkar det. Har nu inte hittat det i butiken. Vad tycker ni är bäst mot de vanligaste angriparna på krukvxter inomhus?
Åsa, mälardalen zon 2
02-01-2004, 16:30
Provadoprodukterna.
exempelvis
Provadokapslar mot bladlöss, trips, sköldlöss mm. de stocks ner i jorden och man behöver inte andas in minsta droppe av medlet.
Provado Plus sprayen mot spinnkvalster, detta medel har en tillsats av ett medel som tar död på djur som hör till spindlarna. Spinn hör ju till familjen spindlar och dör inte så lätt av insektsmedel.
Mot spinn är det bäst att förebygga och se till att luften är fuktig. Vattensprutningar varje dag hjälper en del, men i en torr inomhusmiljö är det bäst med en rejäl luftfuktare.
Jag får spinn i sommarverandans djungel varje vårvinter och tar då med mig ett par växter i duschen varje dag. Stark stråle, lätt intvålning och sedan ett par dygns karantän i källaren har jag lyckats mota spinnattackerna med.
Förr använde jag nikotin- och såpavatten efter duschningen men efter en bra redogörelse av flera här av nikotinets skadeverkningar och tobaksmosaikvirus på tomaterna har jag bara duschat och gnidit in växterna med lite tvål. Det har funkat lika bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.