Orkidétjuven
Nu är det höst på Nya zeeland.
Jag har lite frågor ang bla beskärning och gödsling av rosor, kamelia, magnolia.
Vi har ingen direkt viloperiod här under vintern. Ca 10 grader. Men allt växer ändå. Jag blir lite osäker när jag ska beskära och gödsla egentligen. Samma som i Sverige fast tvärtom?
Fast de inte går ner i vila?

Ngra tips?
Rosorna är urgamla med ngra planterade på 40 talet av ägarens mor så jag vill inte göra ngra misstag, men samtidigt vill jag ge dem en ansiktslyftning så de blir ännu finare. De har inte fått ngn direkt tidigare skötsel.
Alexander-VG-zon3
jag hade gödslat dom till våren, och beskärt rosorna antigen nu eller till våren om du tycker att det behövs.

kamelia beskär du efter blomningen. och magnolia brukar man inte klippa alls. förutom ev döda grenar som man rensar veck. även den hade jag klipp som kamelia dvs efter blomningen.
Bassam
Hej
Du kan beskära rosor när björnen blir vakna, jag menar när blir vädret varm, kamelia kan man beskära efter blomning, men Hortensia är svårt på grund att de får blommor på grenar som är två år ålder.
Obs
det är problem om du beskära hortensia fel att ska du förlora blommor på samma år.
H:Bassam

Orkidétjuven
Provar beskära rosorna till våren då. Nu står de i full blom.
TAck för tipsen på resten, Även hortensia som hn har flera st av. Dem har jag redan klippt en del i. Deras blommning är precis över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon