Red Top
Jag har en stackars tvättnötsplanta som drabbats av spinn. I krukan dök det för någon vecka sedan upp en växt.

Först när den kom, såg den ut som någon sorts ärt/baljväxt. Hjärtbladen är mycket tjocka, som på en suckulent. Det första bladparet är betydligt skirare.

Jag vet bestämt att jag inte har stoppat ned någonting i krukan, men någon kan ju ha skojat med mig.

Jag har ingen aning om vad det är, men jag är säker på att någon av er vet. Den är nu c:a 25 cm hög.
Så här ser den ut: ("pinnen" bredvid är den stackars tvättnöten)

Red Top
Är det inte någon som vet? unsure.gif Flaxss t ex, brukar ju kunna det mesta.
Alexander-VG-zon3
den nya som kommer ut ser ut som en tvättnöts planta sapindus mukorossi. den ''gamla'' ser ut som något annat träd som kommit i alt sälg eller nåt, björk och sälg och lönnar brukar ju vara duktiga att så sig där dom känner för det.
Red Top
Tack Flaxss!

Jag var övertygad om att det var tvättnöt. Jag satte nöten den 22 april och i slutet av juli dök det upp en planta som blev c:a 40 cm hög, innan den började må dåligt. Den plantan såg dock inte ut som en baljväxt när den grodde och fick inte några jättetjocka hjärtblad.

Har stolt presenterat den som tvättnöt, och ingen har protesterat. Nu förstår jag att det måste vara ask. Konstigt att jag inte såg det. Jag vårdar ju alla våra askar ömt pga asksjukan.

Jag var väl så otroligt glad när nöten äntligen grodde. giggle.gif Sapindus mukorossis blad har ju stora likheter med askens. Tycker jag i alla fall. shy.gif

Ask

Tvättnöt

Nu kan jag ju ta glädjeskutt över att min tvättnöt äntligen grott efter nästan ett år.

thanks.gif igen Flax! Nu ska jag vara riktigt rädd om den.
Alexander-VG-zon3
den som är utan blad tycker jag ser ut som en salix, ask har stora svarta vinter/bladknoppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon