carro121
Har en tre meters hög spalje mot grannen. I förrgår rev jag ner den gamla växten, vill ha klätterrosor där istället.
Men nu kom jag och tänka på, de kanske inte är så snabbväxande, så det täcker spaljen första sommaren.
Kan man plantera ytterligare någon klätterväxt, som man vet av växer snabbt, i spaljen?
Den ligger i söderläge.
Bild finns här http://barbaskon.blogspot.com/2010/04/vilken-harlig-dag.html
Antingen svarar ni i denna tråd eller direkt i bloggen.
För jag behöver lite råd om detta...
ingrids
I så fall är det nog bäst med en ettårig - som blomsterbönor eller blomman för dagen. Flerårig humle som trivs tar gärna över hela hörn av ens trädgård och kan vara jättesvår att bli av med när rosorna vuxit upp.
Aqvakul
Ja, ta något ettårigt...
Kajsa
Klematis, finns tidiga eller sena sorter men om det är söderläge ska dom skuggas framför med någon lagom hög perenn. Viticella klematis ( Italiensk klematis ) blir stora och fylliga blommar juli - sept. Titta i mitt album/Klematis för lite tips.
carro121
Tackar så mycket för råden över att välja en ett-årig växt tillsammams med rosor.
Eva i Höga
Passa dig för humle! Den måste man avgränsa, vi har planterat in humle och det dyker upp överallt numera, sprider sig med frö också tydligen.
Klematis kan väl vara fint med rosor? g.gif
strandskatan
Blomman för dagen är en bra förslag, det finns massor med olika, de lila är nog tåligast, det finns också en vit med blå ränder som är kraftig och bra, heavenly blue tycker jag är vackrast men den gillar inte blåst. Vippjasmin (om du råkar ha någon sådan överblommad stå inne) är en krukväxt som verkligen sätter fart om den kommer ut i trädgården, blir lätt tre meter på en sommar, brukar då blomma om på hösten.
carro121
Ok, tack för alla tips. Humle går nu bort. Vore pinsamt om den börjar på växa upp ur grannens fina trädäck som är alldeles bredvid wink.gif
vårskutt!
Jag skulle ta clematis, nån 2-3 meters sort, de hinner ju oftast bli fullvuxna
redan första säsongen. Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon