skogstroll
Jag såg på Tinas trädgård igår... men var det inte lite trist...? Var roligare när hon odlade tomater med Stefan Sundström... Finns det verkligen inte flera program??
Sussie F-Flower
Missade det! Vilken kanal och tid var det? Kanske går i repris..?
skogstroll
TV4 kl 21 tror jag det var... lite tokig tid kanske...
Alba
Jag såg en del av programmen i fjol men tyckte inte alls om det.
Kanske jag ska ge det en ny chans i år - det kan ju ha blivit bättre med tiden.
skogstroll
igår så fixade de en liten uteplats åt en tjej i en lägenhet. Så väldigt spännande var det ju inte, de satte lite kryddor, la dit torvblock och planterade en roddis och pelargoner + lite trall på uteplatsen
susanneedgren
Försökte se det på TV4play igår kväll.
Det enda jag fick upp var en bild från Körslaget. Får väl göra ett nytt försök idag.
Såg några program förra året men gillade det inte. Måste väl ge det en chans i år igen.

Väntar på Trädgårdsfredag som börjar igen den 30:e !
Det gillade jag. tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Ja, jag kollade på 4ans hemsida så jag såg vad det var...
Ifjol kollade jag några avsnitt men jag tycker att det är för mycket "lull-lull" och kanske inte det där som är mest så givande.
Däremot så missade jag inte så många avsnitt med Pernilla Månsson och Mandelmann. Det var en bra serie, tyckte jag. tummenupp.gif
skogstroll
CITAT (susanneedgren @ 14-04-2010, 10:13) *
Väntar på Trädgårdsfredag som börjar igen den 30:e !
Det gillade jag. tummenupp.gif

Underbart!!!
Sussie F-Flower
CITAT (skogstroll @ 14-04-2010, 10:24) *
Underbart!!!

INSTÄMMER!!! yahoo.gif
DykUnderYtan
Missade Tina förra året då jag inte hade TV4+ då. Årets program har jag sett men jag blir bara mer och mer besviken för varje gång. Känns flamsigt och tramsigt och inte känns det som att programledarna har några direkt kunskaper.

Trädgårdsfredag JAAAA! Skönt att det kommer tillbaka, gillade verkligen förra årets program. Bästa trädgårdsprogrammet sedan Gröna rum.

Helst av allt skulle jag se fantastiska Gunnel Carlsson med Gröna rum göra comeback eller varför inte visa hennes härliga program i repris eller släppa på DVD? Jag har sökt med ljus och lykta men de verkar ju inte gå att få tag på.
Karin A
Framförallt så saknar jag Söderläge. SVT måste ju vara helt galna som inte ha kvar det.
Kram Karin
skogstroll
jag tycker söderläge va rätt trist och inte så mycket växtintriktat, mest uteplatser och sånt, då har jag mer utbyte av Äntligen hemma. Den där tjejen blev man väl inte så glad av heller...
Irene_L
Tinas trädgård tycker jag inte är så värst! Vet inte vad det är jag inte gillar men något är det! Ändå kollar jag varje gång...visst är jag knäpp wacko.gif Men det är nog så att jag varje gång hoppas att det ska vara bättre men ..tyvärr..det är det aldrig!!
Nanashi
Jag gillar verkligen "Engelska Trädgårdar" :-) Den går att se på SVT-play för den som missat ordinarie avsnitt på TV.

http://svt.se/2.104285/engelska_tradgardar

zissi
Gunnel Carlsson hade ett mysigt inslag på Go´kväll i går tisdag 18.15. Jag blev så glad! Men hon kunde gott fått haft lite längre tid på sig. Allt blir ju lite forcerat när tiden är knapp.

Vad jag fattade så kommer hon tillbaka varannan tisdag och ger oss bra odlingsråd.
27/4 kl. 18.15 nästa gång tror jag det blir.

EKLO
Jag retar mig på att ett trädgårdsprogram som Tinas trädgård lär ut hur man kan plantera en kryddträdgård, och sen stoppar ner exvis en massa mynta bland alla andra kryddor, utan att tala om att myntorna antagligen kommer att ta över hela landet om man inte har en hink nedgrävd utan botten för dem. Ska de inte vara hjälpsamma och proffs på sådana program, undrar jag?
susanneedgren
CITAT (EKLO @ 14-04-2010, 13:06) *
Jag retar mig på att ett trädgårdsprogram som Tinas trädgård lär ut hur man kan plantera en kryddträdgård, och sen stoppar ner exvis en massa mynta bland alla andra kryddor, utan att tala om att myntorna antagligen kommer att ta över hela landet om man inte har en hink nedgrävd utan botten för dem. Ska de inte vara hjälpsamma och proffs på sådana program, undrar jag?

Håller med dig!

Själv har jag oregano (Kungsmynta) överallt i mina rabatter då den förre ägaren inte satte dom i en hink utan botten!
skogstroll
ja det är ju sånt man verkligen vill veta, designprylar kan man ju hitta ändå liksom.... men det är väl mycket sånt både i tidningar och TV tyvärr. Det närmaste man kom var väl Trädgårdsfredag...
EKLO
Ja trädgårdsfredag var riktigt lärorikt och roligt - det märks ju där att det är många års nyfiket testande, slit och erfarenhet av ett verkligt enträget odlande som de delar med sig av.
gnon49
Nej, Tinas trädgård kan jag vara utan. Programmet är så tunt o ytligt. Köpa olika sorters jord och plantera kan vilken nybörjare som helst. Jag vill ha ideer, inspiration, lösningar mm på hur man kan skapa nytt i trädgården, men även hur man förnyar den "gamla" tträdgården. Programmet med Mandelmann var intressant, liksom engelska trädgårdar. Där fanns/finnsa ett djup o kunnande som genomsyrar programmen.
Alba
CITAT (DykUnderYtan @ 14-04-2010, 10:36) *
Missade Tina förra året då jag inte hade TV4+ då. Årets program har jag sett men jag blir bara mer och mer besviken för varje gång. Känns flamsigt och tramsigt och inte känns det som att programledarna har några direkt kunskaper.

Trädgårdsfredag JAAAA! Skönt att det kommer tillbaka, gillade verkligen förra årets program. Bästa trädgårdsprogrammet sedan Gröna rum.

Helst av allt skulle jag se fantastiska Gunnel Carlsson med Gröna rum göra comeback eller varför inte visa hennes härliga program i repris eller släppa på DVD? Jag har sökt med ljus och lykta men de verkar ju inte gå att få tag på.

Kan bara instämma - (föutom att jag såg vissa program i fjol.)
skogstroll
Är det inte lite konstigt att TV-utbudet är så ynkligt med tanke på det stora intresset för hem och trädgård?? Jag brukar se på det där danska programmet på helgmorgnar fast det är ju lite halvkoko.... mera Gröna Rum och Trädgårdsfredags-aktiga program. Och sen behöver de ju inte sända liksom kl 21 när folk tittar på kvällsfilmen... det är ju lite konstigt tycker jag. Tur man kan se repriser
Eva i Stuvsta
CITAT (susanneedgren @ 14-04-2010, 13:09) *
Håller med dig!

Själv har jag oregano (Kungsmynta) överallt i mina rabatter då den förre ägaren inte satte dom i en hink utan botten!

Oreganon sprider sig nog mer genom att fröa av sig kopiöst än med rötterna, har mer i omgivningarna än i själva kryddlandet. Fast jag gillar det, det hänger klasvis med oreganodruckna humlor där under sommaren... Och fjärilarna giller den också. Med visst kan det bli för mycket av det goda.
DykUnderYtan
CITAT (skogstroll @ 14-04-2010, 15:46) *
Är det inte lite konstigt att TV-utbudet är så ynkligt med tanke på det stora intresset för hem och trädgård?? Jag brukar se på det där danska programmet på helgmorgnar fast det är ju lite halvkoko.... mera Gröna Rum och Trädgårdsfredags-aktiga program. Och sen behöver de ju inte sända liksom kl 21 när folk tittar på kvällsfilmen... det är ju lite konstigt tycker jag. Tur man kan se repriser

Förutom repriserna så tittar jag ofta på SVTplay, smidigt och bra kvalitet och framför allt så kan man titta när man själv har lust och tid. smile.gif

Minns när gröna rum skulle läggas ner, det var rena ramaskriet på svt:s hemsida men det känns ju som att de inte bryr sig ändå.
Jordgubbe
Tänkte ni på det i kvällens program att familjen ville ha tomater i växthuset. Visst, det var ett fint växthus som de hade valt åt familjen men själva växthusdelen var mer som en liten förstuga. Undrar hur tomatsorterna får plats där inne ?.

Sedan att visa hur man sår tomatfrön nu kändes ju lite ologiskt med tanke på årstiden. Visst Tina berättade ju att man ska så tomatfrön tidigt men finns ju alltid en liten risk att någon missar informationen.
Bersån
Jag reagerade också på att hon sådde tomater så sent. Fick man lära sig något i programmet? Nä, tänkte väl det. Bara trams. Ska inte titta nå mer.
skogstroll
helt mot mina principer att fimpa ett trädgårdsprogram men blev faktiskt rätt irriterad över vilken låg nivå det var. Bytte kanal! fear.gif
MissB
Nu måste jag gå mot strömmen lite. Jag är total gröngöling på trädgård, så jag kanske inte reagerar på informationen på samma sätt som ni andra, men jag tycker det är ett trevligt och lagom långt program, då jag har svårt att ta mig tid till att sitta vid tv:n. Programmet är lite som att bläddra i en trädgårdstidning av enklare slag. Trevlig förströelse helt enkelt, och jag blir lite inspirerad. Tycker Tina är lite mysig också. Tycker man inte om det kanske man inte behöver titta heller? Bara en tanke? wink.gif
lavendelgården
Har helt slutat titta på trädgårdsprogrammen i Tv. Jag skulle vilja att man kunde lära något om buskar, träd och perenner. Kanske få tips om odlingsvärda växter, som inte är så vanliga och hur dessa ska planteras och skötas. I mitt tycke är många av programmen fjantiga, osakliga och inte särskilt inspirerande. I programmen förmedlar man ibland "sanningar", som den som är ny i odlingssammanhang gärna sväljer, men är mycket diskutabla. Jag får massor av frågor om sådant, som sagts i olika trädgårdsprogram, och - jag kan bara skaka på huvudet!!!!
Åsa
Gunilla T
CITAT (lavendelgården @ 19-05-2010, 19:20) *
Har helt slutat titta på trädgårdsprogrammen i Tv. Jag skulle vilja att man kunde lära något om buskar, träd och perenner. Kanske få tips om odlingsvärda växter, som inte är så vanliga och hur dessa ska planteras och skötas. I mitt tycke är många av programmen fjantiga, osakliga och inte särskilt inspirerande. I programmen förmedlar man ibland "sanningar", som den som är ny i odlingssammanhang gärna sväljer, men är mycket diskutabla. Jag får massor av frågor om sådant, som sagts i olika trädgårdsprogram, och - jag kan bara skaka på huvudet!!!!
Åsa

Håller med dig yes.gif när Rappne planterade stora Rhododendron i torr torv då fick jag nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon