Full version: ormöga
corey
Undrar om Ormögans gröna blad vissnar ner tidigt eller om de står kvar tills hösten?

Vet ni?

Kram
KarinSKARA
Skulle nog säga att de är snudd på vintergröna.
Redan fullt med grönt i mina rabatter trots att snön bara varit borta där i 2 veckor.
Det vill säga där den blåblommande växer, den vita är lite senare, ser bara enstaka gröna bland på den platsen ännu.
Bassam
Hej
De kan behålla gröna blad hela året.
H:Bassam
corey
Tack båda två för jättebra svar! Tänkte ha blå eller vit ormöga som marktäckare i en rektangulär stor rabatt med buxbombollar huller om buller. Nu känns det som en bra idé.

Kram
zissi
corey: Jag älskar ormöga. Vi hade den som marktäckare i en buskrabatt intill huset i vårt förra boende. Den sprider sig lätt men är så vacker. Vi fick plocka lite revor i gräsmattan ibland, eftersom vi inte hade någon gräns mellan rabatten och gräsmattan. Bladverket är fint hela växtsäsongen.
Lycka till corey!
[attachment=48997:orm_garabatt.JPG]
corey
zissi: Så snyggt med vitkantade tulpaner!!!
Tack! Kram
nykomling
mina ormöga är blåa ute. men när jag grävt upp dom. och planterar i en kruka. blev blommorna lila. är det för att det saknar sol? nån som vet?
vanjalarsa
Jag älskar också ormöga!
MIn erfarenhet är att de skiftar i färg ute också. Det kan vara från nästan rosa till det lila hållet.Och den vanliga förgätmigejblå förståss inte att förakta!
Vet inte vad det beror på. Men en underbar liten blomma är det !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
KarinSKARA
CITAT (nykomling @ 10-05-2010, 21:52) *
mina ormöga är blåa ute. men när jag grävt upp dom. och planterar i en kruka. blev blommorna lila. är det för att det saknar sol? nån som vet?

Vad hade du för PH på jorden? Detta har ofta stor betydelse för blomfärgen.
nykomling
CITAT (KarinSKARA @ 11-05-2010, 12:34) *
Vad hade du för PH på jorden? Detta har ofta stor betydelse för blomfärgen.

jord från säckar.
Bassam
Hej

Det beror på PH värde i jorden.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon