emmalofo
14-04-2010, 09:14
Denna ljuvliga ros stötte vi på under en promenad i Rom förra veckan. Redan i full blom, en ljuvlig enorm buske, flera meter bred och översållad med blommor i en underbar gul-rosa-aprikos nyans. Stammen var tjock som ett äppelträd, så rosen hade säkert stått där länge. Den doftade gott, men inte riktigt lika gott som den såg ut, lite tvålig kanske.
Någon som törs gissa vad det kan vara, eller föreslå en liknande ros som kunde tänkas trivas i vårt lite svalare svenska klimat?
[attachment=48953:bilder_0510001.JPG]
[attachment=48954:bilder_0520002.JPG]
Jag tycker Alchymist kan vara ett alternativ till odling i Sverige.
Alchymist
strandskatan
14-04-2010, 13:51
Gissar på Gloire de Dijon! Eller skulle det kunna vara Paul Lédé? Jättefin i alla fall, tog du möjligen med en kvist (=stickling) hem?
gulmåra
14-04-2010, 17:19
Härliga bilder!
Jag har ingen riktig aning! Men det ringer lite klockor för Alister Stella Grey eller kanske Bloomfield Abundance, som jag själv har beställt i vintermörkret?! Visserligen ska den klara zon 2-3 men jag undrar hur det går....jag kanske tänkte på växthuset...
Sedan finns Celine Forestier, Bouquet d'or, Crepuscule, William Allen Richardsson. Förmodligen inga härdiga saker?! Kanske Alchymist är bästa alternativet om det inte finns någon Austin-ros med den färgen?! Jag har ingen koll på Austinrosor.
Så där väldigt stor och läcker går väl aldrig få till i Sverige. Mina gula Alchymist och Leverkusen frös i botten i vinter annars Crown Princess Margareta har mycket växtkraft men är gulare den klarar en del kyla.
Har Austins katalog och i den finns en del gula högre rosor på bilderna men så där skulle dom aldrig bli i vårt land, ev zon 1 mycket skyddat ? Här får man kanske nöja sig med Honungsrosorna för den storleken.
emmalofo
15-04-2010, 14:25
Tack för alla svar!
Själv tänkte jag Alchymist när jag såg den (eller Gloire de Dijon), men det kan såklart vara vad som helst. Maffig var den i alla fall.
Jag förstår också att det inte går att få till så magnifika buskar här hemma, men rosen var fin och en Alchymist hemma i trädgården skulle för alltid få oss att tänka på Rom...
Borde kanske tagit en stickling, men jag tänkte inte så långt (är inte så haj på det heller, hur gör man...?)
strandskatan
15-04-2010, 15:43
Var nånstans i Rom växte rosen? Min man ska dit i slutet av maj, vore kul om jag kunde få honom knycka en kvist!
emmalofo
15-04-2010, 20:28
Ja, det vore kul! Då får du lova mig en egen stickling så småningom om din skulle ta sig

Min man som har bättre lokalsinne än mig vill minnas att det på Via dei Serpenti (möjligen Via dei Consulta, den byter namn när den korsar Via Nazionale).
Det är en enorm buske (fast med en enda stam) som växer ut över en låg mur på en terass med garage under. Den kanske är överblommad vid det laget, fast den hade väldigt mycket knoppar och såg ut som den tänkte blomma ett tag framöver.
Kul!
strandskatan
16-04-2010, 09:45
Noterat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.