|
Hej! Det här blir mitt första inlägg har på odla. Jag har fått möjligheten att ta över en gammal och uttjänt jordplätt där det med varierande framgång odlats örter. Jag har aldrig odlat utomhus tidigare och är total amatör, den lilla erfarenheten jag har är från en blomsterlåda med kryddor och två säsonger chili inomhus.  Läge Landet ligger helt i söderläge på en skuggfri innergård i Malmö.  Jord Jorden har inte förbättrats på kanske fem år och är kompakt nästan lerig.  De örter jag vill odla är örter Malört Koriander Lager Libbsticka Myntor Körvel Basilikor Persilja Anis Rosmarin Salvia Kryddkrasse Bockhorn Timjan Befintliga örter Timjan Citron timjan Gräslök Samt några plantor som jag skall lämna orörda. Hur går jag tillväga?
Jag har hämtat information om hur örterna skall ha det med avseende på sol och jord från ”vår örtabok” utgiven på prisma. Även om man inte kan ta hänsyn till hur varje ört vill ha det har jag tänkt göra en grov uppdelning i de som vill ha kalkrik jord och övriga.
Kalkhaltig jord. Timjan Full sol Lätt, valdränerad kalkhaltig
Salvia Full sol Lätt torr kalkhaltig väldränerad
Rosmarin Soligt Mycket väldränerad, gärna torr kalkhaltig
Anis Soligt vindskyddad, väldränerad kalkhaltig
Myntor Halvsugga eller sol. Fuktig väldränerad kalkhaltig näringsrik.
Övriga Malört Full sol, Lätt torr jord
Koriander Full sol, Näringsrik lätt jord
Lager Full sol, eller halvskuggigt Kraftig, fuktig och väldränerad
Libbsticka Full sol, eller halvskuggigt Kraftig, fuktig och väldränerad
Kryddkrasse Väldränerad vattnas ofta
Bockhorn Full sol, näringsrik väldränerad
Persilja Sol eller lätt skugga, djupt grävd
Körvel Lättskugga Mullrik jord
Basilikor Skyddas mot svedande solhetta Fuktig och väldränerad
skogstroll
14-04-2010, 15:44
jag har en liten kryddtäppa som ligger rätt skuggigt och har bara lite eftermiddagssol. Det som funkar verkar vara mynta, citronmeliss och .... ja det är väl det... skulle lägga det lite soligt eftersom de flesta vill ha sol
Jo, de flesta vill ha sol och det har jag gott om  . Det finns lite skugga i hörnen och förmodligen kommer väll de högre plantorna skugga lite så där får myntan och basilikan hamna.
Så jag har tänkt gå tillväga såhär. Först gör jag en skiss så att de plantor som vill ha skydd från sol och vind hamnar skyddat och de som vill ha kalkrik jord får det. Sen gräver jag ett 25 cm djupt hål per planta och blandar jorden med såjord, bark (eller något fibröst material) och för de som vill ha kalk. Sedan planterar/eller sår jag i hålet med den uppblandade jorden. Hur låter det?
Alexander-VG-zon3
14-04-2010, 16:11
CITAT (Peppen @ 14-04-2010, 12:17)  Hur går jag tillväga? dessa har jag odlat och jag har odlat dom så här. Malört - väldränerat, soligt. kan bli ett ogräs. härdig. Lager - vinterkänslig kan dock övervintra i zon 1 om läget är varmt och skyddat. långvarig frostperiod och vårsolen är det som knäcker den. annars odlas den i kruka i luckerjord (vanlig planteringsjord som är uppblandad med leca eller grus). låt den torka upp lite innan du vattnar igen. ge näring 2-3gånger per månad när den växer. trivs i sol eller halvskugga. odlas dom i krukor övervintra dom svalt men frostfritt och ljust alt rumstemp och väldigt mycket ljus. ta ut dom under den frostfriaperioden, några frostnätter på hösten tål dom utan problem men man bör undvika vårfrost, avhärda dom mot vårsolen. Myntor - fuktig och näringsrikjord, odla dom i hinkar som är nedgrävda för dom sprider sig mycket, bottna hinkarna med leca eller grus och ha hål i botten så att överskottsvattnet kan rinna veck. är väldigt härdiga. Basilikor - dessa odlar man bäst i krukor, basilika är känslig för kyla och tas ut när det verkligen har blivet tillräckligt varmt. odlas i näringsrik men lucker jord. är det soligt och varmt väder så håll dom lätt fuktiga. går att övervintra inne i rusmtemp i ett ljust fönster och ev under extraljus (lysrör). basilika vill ha mycket sol och värme men kan också trivas i öst eller västläge om det är varmt. Persilja - ''normal'' näringsrikjord. lättskött. Rosmarin - väldränerat och kalkrik, kan vara vinterkänslig men oftast om läget är bra övervintrar den i zon 1-2. ev täck den inför vintern. alt odla den i kruka (på samma sätt som med lager). tål viss torka. Salvia - sköt som rosmarin men är mycket härdigare. tål torka väldigt bra efter att den etablerat sig. behöver inte så mycket näring. Timjan - finns ju olika sorter, både till prydnad och till att äta. måste ha väldränerat och soligt. behöver inte så mycket vatten när den väl etablerat sig. Gräslök - näringsrik och lucker jord, tål lite torka. så det du kan göra är att ta veck ev ogräs och andra växter du inte vill ha där, och ev fixa en kant mot gräsmattan och jordförbättra så jorden blir mer lucker och luftig och för de som vill ha det väldärnerat blandar du i extra grus/grov sand/kompost hos dom. och dom som vill ha mer fukt och näring kan du blanda i kogödsel (på påse eller väl brunnen). sedan kan det ju vara bra att plantera ut allt efter att frostrisken är förbi och vattna så dom inte torkar bort nu när dom inte är etablerade.
theseraphim
14-04-2010, 16:34
Om du vill ha bra struktur på jorden så ska du få mitt recept som jag använt i mina kryddträdgårdar, Köp barkmull, går bra med fem säckar för 99 modellen, mylla ner detta tillsammans med en del sand(dock inte för mycket). Tillsätt gödning tex blåkorn eller kogödsel.
CITAT (flaxss @ 14-04-2010, 17:11)  så det du kan göra är att ta veck ev ogräs och andra växter du inte vill ha där, och ev fixa en kant mot gräsmattan och jordförbättra så jorden blir mer lucker och luftig och för de som vill ha det väldärnerat blandar du i extra grus/grov sand/kompost hos dom. och dom som vill ha mer fukt och näring kan du blanda i kogödsel (på påse eller väl brunnen). sedan kan det ju vara bra att plantera ut allt efter att frostrisken är förbi och vattna så dom inte torkar bort nu när dom inte är etablerade. Bra info! Hur tänkte du med kanten mot gräsmattan? En prydnadskant med stenar eller någonslags läkt nedknackade i jorden? Går det att förbättra jorden genom att gäva upp den i en skottkärra blanda och ösa åter i de grävda hålen eller längorna? Funkar det att blanda i kalk i jorden för att göra den kalkrik?
CITAT (theseraphim @ 14-04-2010, 17:34)  Om du vill ha bra struktur på jorden så ska du få mitt recept som jag använt i mina kryddträdgårdar, Köp barkmull, går bra med fem säckar för 99 modellen, mylla ner detta tillsammans med en del sand(dock inte för mycket). Tillsätt gödning tex blåkorn eller kogödsel. Jorden är mörk och kompakt som synns på bilden ovan. Vad tror det det rör sig om för proportioner i runda slängar? 6 delar jord, 2 delar mull och 1 del sand?
Så här ser alltså planen ut. Jag gräver arton hål på 2*2*2 dm. Jag jordförbättrar jorden med sand, barkmull (med kalk), gödsel. Till de växterna som vill ha kalkrik jord tillsätter jag extra kalk. Sedan låter jag jorden sätta sig innan jag börjar så. Jag tänkte både så och plantera i flera etapper allt eftersom jag får tag på frön och plantor. Kommer jag hoppa i galen tunna?
Alexander-VG-zon3
15-04-2010, 12:40
CITAT (Peppen @ 14-04-2010, 17:46)  Bra info!
Hur tänkte du med kanten mot gräsmattan? En prydnadskant med stenar eller någonslags läkt nedknackade i jorden?
Går det att förbättra jorden genom att gäva upp den i en skottkärra blanda och ösa åter i de grävda hålen eller längorna?
Funkar det att blanda i kalk i jorden för att göra den kalkrik? det kan vara bra att hindra gräsmattan från att komma in, typ någon rotspärr som du gräver ner. sedan kan du ju göra en snygg kant av antigen tegel eller sten eller nåt annat. du kan gräva upp de plantor du vill spara och sedan gräva om kryddlandet och sedan plantera tillbaka. för dom som vill ha kalk funkar det att kalka. CITAT (Peppen @ 15-04-2010, 13:02)  Så här ser alltså planen ut. Jag gräver arton hål på 2*2*2 dm. Jag jordförbättrar jorden med sand, barkmull (med kalk), gödsel. Till de växterna som vill ha kalkrik jord tillsätter jag extra kalk. Sedan låter jag jorden sätta sig innan jag börjar så. Jag tänkte både så och plantera i flera etapper allt eftersom jag får tag på frön och plantor. Kommer jag hoppa i galen tunna? för de kryddor som inte vill ha så mycket näring behöver du inte tillsätta extra näring. lerjord plus plantjord räcker för ''medelhavs''kryddor som salvia, rosmarin, timjan, malört m.f och skaffa grus eller grovsand.
Kalk Sand Stenar till steg Barkmull och planteringsjord med gödsel  Jorden var mycket sandigare i östra änden än i den västra där jag provgrävde igår. Första lasset två delar befintlig jord en del planteringsjord, endel barkmull och en mugg med kalk.  Jag gräver bäddarna 25*25*35 cm och luckrar upp botten ytterligare 20 cm.  Borta i den leriga delen av landet så kör jag samma blandning - kalk + sand  Totalt 100 liter planteringsjord och barkmull fördelade på åttar vanliga bäddar 4 kalkade bäddar och en myntakruka. 
theseraphim
15-04-2010, 19:20
Ursäkta att jag missat att svara men de proportioner du anger fungerar utmärkt. Sedan kan man alltid lägga i mer sand elelr mull om man ser att det inte blir tillräckligt luckert. Mylla gärna ner koskit också.
Tackar för hjälpen såhär långt. Nu börjar planerna för örterna.
Så här ligger landet.
Malört (frön bestälda) Koriander (frön till koriander och bladkoriander bestälda) Lager Libbsticka (frön bestälda) Myntor (frön till themynta och grönmynta är bestälda) Körvel Basilikor Persilja (krukpersilja, slätbladig och bladpersiljefrön är inköpta) Anis Rosmarin (planta finns) Salvia (kryddsalviafrön är bestälda) Kryddkrasse (frön finns) Bockhorn Timjan
Bonusfrön som bestäldes Dill Malört Åhustobak
Befintliga örter Timjan Citron timjan Gräslök Samt några plantor som jag skall lämna orörda.
Frågan är om det är några som skall förkultiveras inne?
Det där kommer bli kalasbra Peppen! Jag kör med kryddväxter på vår balkong och lite i trädgårdslanden i stugan. Det enda jag tänkte varna dig för var att libbstickan kan bli otroligt stor. Vår som jag satte i stugan för många år sedan blev drygt 2 m hög och rätt så bred, men det vet du kanske om redan.
Oj, oj. Nej det viste jag inte. Två meter låter inte så klädsamt. Den får jag nog sätta bakom buskarna om alls. Tackar för varningen.
Kommer inte ihåg om den blev så stor första året eller om det blev efter något år, men det är ju bra om man vet om att den kan bli stor så småningom i alla fall.
Är det brukligt att dra igån några fröer inomhus eller skaffar man sig bara ett merarbete när dom skall planteras om och skolas ut?
Planen är att jag skall blanda både frösådd och förkultiverade växter och kanske förkultivera lite själv i såna mullformar. Jag har hitils hittat två örtagårdar som jag tänkt åka till. Örtagården i Vindlöv och Tirups Örtagård i Staffanstorp. Någon som känner till fler bra örtagårdar eller plantskolor gärna i sydvätra skåne?
Så nu är jag just hemkommen från Tirups örtagård och följane plantor är inhandlade.
Fransk dragon Sol Soligt och skyddat Jord Näringsrik, lätt torr Storlek 50-100 cm
Johannes ört Sol Sol och halvskugga Jord Torr Storlek 40 cm
Turkisk Johannes ört Sol Sol och halvskugga Jord Torr Storlek 40 cm
Malört Sol Full sol Jord Torr väldränerad Storlek 50-120
Kummin Sol Full sol Jord lerig Storlek 20 cm
Temynta Sol Sol, halvsol Jord Kalkrik Storlek 80 cm
Grekisk oregano Sol Full sol Jord Kalkhaltig Storlek 15-60 cm
Glöm inte att komma med glada tillrop.
Vart köper man en livsduglig lager av liten storlek?
Lager och andra medelhavsväxter hade de fått in på Åkarps All-Växtcenter.
Sweet! Där har jag vägarna förbi nästa vecka!  Allt planterat har överlevt än så länge men inget av det sådda har tittat upp än.
Hej sådda ska titta upp när blir mark varm över +10 gradar. H:Bassam
Ok då har man lite tid till på sig att så då. Nu har de sista fröerna kommit också. Så jag har alla fröer eller plantor som jag listat på "önskelistan" tidigare i tråden.
kakan67
28-04-2010, 08:08
Det ser jättefint ut! Lycka till!
Tackar! Det börjar arta sig. Körde första skörden av örtte igår kväll. Temynta, citronmeliss, och en ny införskaffad citronverbena.  Det har faktiskt kommit gröna blad i alla follor men de fyra i mitten verkar vara från de fröer jag planterade.  En lager och en citronverbena på härdning.
Nu är den igång. De frösådda örtera börjar kömma igån och de övervintrade och förkultiverade ger skörd. Käkar örter varje dag nu.    Stor bild nedan http://i313.photobucket.com/albums/ll400/peetwa/IMGP1726.jpg
Härligt Peppen Jag håller på att fixa till det sista på vår balkong men snart är det dags för mig också att plocka dagsfärska örter. Längtar så.
Gjorde en tomatsoppa idag med två fulla nävar oregano, grekisk oregano, timjan och basilika (basikan är försådd på fönsterbrädan). Nu kokar ett citronverbena- och citronmelisste up på spisen.
Kryddlandet har fullkomligt exploderat Peppen Förstår att du njuter av alla goda örter!
Ja, idag har jag satt två snapsar med kryddor från trägården. Dom blev kanon båda två.
Smarterchild
28-06-2010, 10:40
vad fint det blev! verkligen lyckat! grattis  hur mycket tog dem för de där lager och citronverbena plantorna nere i skåne?
59 respektive 29 kronor om jag mins rätt.
ingrids
29-06-2010, 07:52
Vilken härlig örtagård du fått på så kort tid!
ängsvädd
05-07-2010, 11:46
Vilken underbar kryddträdgård du skapat
Tackar för de glada tillropen. Gården där den här plätten ligger har varit odlad i omgångar sedan 1934 så det har kommit många bjudna och objudna växter. Gurkört, persilja, valmo, svarta tulpaner m.fl. har tittat up där man minst anar det. Men det är helt ok, målet var en blandad och bohemisk vacker trägård. I år hade jag fyra flata flintstenar att kliva på men det är inte nog. Till nästa år skall jag vara lite nogrannare med att ha bra klivytor så det är lättare att rensa samt att jag skall vara nogrannare med att raderna verkligen är spikraka. Jag saknar min spanska körvel och misstänker att jag råkat rensa bort denna. Men för att vara första försöket är jag kalas nöjd då allt förutom plantan ovan kommit upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|