Full version: Vad är detta!?
kalaskarin
Hej!

Jag skulle vilja veta vad den här växten är för något. Den var planterad i en julgrupp, och jag fattade först inte om den var riktig eller i plast! a0a.gif

När jag dissekerade julgruppen såg jag att den var riktig och tryckte ner den i en egen kruka. Nu har den växt en hel del på bara några månader, sånt gillar vi!

Tycker den är ganska ball, dock är det fula glittret på de nedre bladen ditklistrat, men jag tror inte jag få bort det utan att skada bladen. Bladen är tjocka och knubbiga.

Någon som vet vad det är för nåt? Skötselråd vore ju också bra! Den har ju tex. blivit lite brun på bladen.

Tack!

Blomma från julgrupp

theseraphim
en förväxt echeveria är vad det är, eaxkt sort vet jag inte men många kallar dem felaktigt för taklökar.

Är en suckulent som gillar torka och ljus.
kalaskarin
Aha!

Men den här verkar gilla att dricka mycket vatten. Har ganska varmt här hemma, kan det vara därför?

Kan man ta bort de där understa bladen?
theseraphim
Normalt ska de inte få stam utan det sker när de förväxer dvs när tillgång på vatten är lite för bra. Du kan ta bort de nedre bladen men gör det försiktigt så du inte skadar stjälken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon