Jag vill bygga spaljé samt avskärma mot våra grannar med hjälp av varmgalvaniserat armeringsnät (helst rutor med dimension 15 cm*15cm och tjocklek på nätet = ca 6 mm) som jag tänkte pryda med klätterväxter. Jag har sett bilder på ett dylikt i en trädgårdsbok, men kan inte hitta varmgalvat armeringsnät i tillräckliga dimensioner på någon av standardbyggvaruhusen (Beijers, K-rauta, Ahlsells...). Är det någon som har några tips på var jag skulle kunna hitta det?
Jag vet att det finns "vanliga" armeringsnät att köpa, men vill inte att näten skall rosta med tiden eftersom jag vill bibehålla dess gråa färg. Finns det något sätt att behandla "vanliga" armeringsnät så att de inte rostar?
anki/ronninge
14-04-2010, 15:26
hehe jag ska fråga min man, han jobbar inom järnhandeln...återkommer..
CITAT (NJM @ 14-04-2010, 16:15)

Jag vill bygga spaljé samt avskärma mot våra grannar med hjälp av varmgalvaniserat armeringsnät (helst rutor med dimension 15 cm*15cm och tjocklek på nätet = ca 6 mm) som jag tänkte pryda med klätterväxter. Jag har sett bilder på ett dylikt i en trädgårdsbok, men kan inte hitta varmgalvat armeringsnät i tillräckliga dimensioner på någon av standardbyggvaruhusen (Beijers, K-rauta, Ahlsells...). Är det någon som har några tips på var jag skulle kunna hitta det?
Jag vet att det finns "vanliga" armeringsnät att köpa, men vill inte att näten skall rosta med tiden eftersom jag vill bibehålla dess gråa färg. Finns det något sätt att behandla "vanliga" armeringsnät så att de inte rostar?
anki/ronninge
14-04-2010, 15:37
han säger att det ska finnas på byggvaruhus, jag har själv byggt med armeringsjärn i ark. det håller i många år fast det inte är rostskyddat.
hehe jag ska fråga min man, han jobbar inom järnhandeln...återkommer..
[/quote]
susanneedgren
14-04-2010, 15:40
Grejjen med armeringjärn är ju liksom att dom ska rosta..... Det är då dom fyller sin funktion.
Vet att man kan köpa rostfri armering men det är dyrt, dyrt!
Om du får tag på mindre rostig armering borde du kunna spraya dom med klarlack.
Annars blir det till att betala för rostfria.....
anki/ronninge
14-04-2010, 15:51
aha var det så det var..

Därför min man sa att det var så dyrt och at det gick bra med vanligt armejärn

man lär sig!!!
CITAT (susanneedgren @ 14-04-2010, 16:40)

Grejjen med armeringjärn är ju liksom att dom ska rosta..... Det är då dom fyller sin funktion.
Vet att man kan köpa rostfri armering men det är dyrt, dyrt!
Om du får tag på mindre rostig armering borde du kunna spraya dom med klarlack.
Annars blir det till att betala för rostfria.....
Bengalow
14-04-2010, 17:51
Det finns inte i handeln - om du vill ha förzinkat armeringsjärn/nät, så får du lämna in det till en förzinkare. Det kostar ca 10 kr/utvägd vikt. Det finns ingen anledning att förzinka. Rött armeringsnät håller väl 10-20 år utan att gå sönder. Mina nät (6x100 mm) satte jag upp för 20 år sedan, och det är minst 5 mm kvar i stommen....
Hej
Kan man inte betsa dom.
H:Bassam
Stort tack för era svar och ert engagemang. Anledningen till att jag inte vill att näten skall rosta är att jag tycker att det är lite snyggare utan helt enkelt. Vi har ett vitt trähus med grå detaljer så jag tyckte att det skulle matcha fasaden bra. Jag får väl se hur djupt hål jag har råd att gräva i plånboken om jag får napp i någon järnhandel
Bengalow - var hittar man en förzinkare?
Bengalow
14-04-2010, 20:15
Bor man i Skåne så finns det en i Skurup - där brukade jag lägga beställningar. Annars får du titta på företag på Gula sidorna - förzinkning, galvanisering e.dyl.
Men kan man inte måla med typ Hammerite-färg på vanliga armeringsnät? De ska ju innehålla rostskydd och finns ju numer i en stor mängd färger, jag vet att det ska finnas i grått/silver.
Annie-72
15-04-2010, 09:19
CITAT (Peztis @ 14-04-2010, 22:01)

Men kan man inte måla med typ Hammerite-färg på vanliga armeringsnät? De ska ju innehålla rostskydd och finns ju numer i en stor mängd färger, jag vet att det ska finnas i grått/silver.
Absolut går det kanonbra bara man är beredd att lägga tiden på det.. Kanske finns nåt barn i familjen som är beredd att måla för en liten slant...
susanneedgren
15-04-2010, 10:10
Det måste väl finnas sprayfärg som fäster och håller, eller....
Det vore ju betydligt lättare!
Bengalow
15-04-2010, 14:51
Att måla på redan rostigt stål, och tro att det inte fortsätter att rosta, är dumt. Målar man över rost, så fortsätter det att rosta under målarfärgen. Rostprocessen producerar syre, som sedan angriper stålet. Det finns BARA ett sätt - varmgalvanisera! Det tunna skikt av zink som läggs på, är "syreätande", precis som kromdioxid på rostfritt stål. Det är därför som det är "rostfritt".....färglager bryts ner väldigt fort med regn och sol och blir snart poröst och vattengenomsläppligt. Gissa vad som finns i vatten? Väte OCH syre.....och så har vi gått varvet runt.
"-Vatten är ett märkligt gift, som finns runt hela Visby stift!" (Falstaff Fakir)
Har skickat en del grejer på galvnign under årens lopp. På de små lokala galvverkstäderna i Sthlm har jag inte sett galvbad som skulle klara av armeringsnät... Rostfri armering är en beställningsvara. Det lär finnas rostfria nät i Danmark.
Hammerit finns i alla fall i sprayform.
Om man gör gallret ordentligt rent, låter torka ordentligt och sedan sprayar så bör det i alla fall hålla ett antal år. Om man målar med rostskyddsfärg så finns det ju intet syre som kan komma in och skapa mer rost... om man täcker allt ordentligt, i alla fall. Det är ju syret och/eller vattnet i luften som gör att det rostar.
Med tanke på alla problem som vägverk runt hela jorden har med rostig armering så tror jag inte räcker med lite spraylack. Armeringsnäten e rostiga o tycker man det är snyggt i trädgårde med nät får man nog acceptera dem rostiga.
Bengalow
15-04-2010, 22:17
Det finns inte nät i Danmark heller att köpa i rostfritt. Du får beställa nere i södra Jylland, så tillverkar dom åt dig. Senast jag köpte sådant så kostade det 70,- kg, men det var en stor mängd, och flera år sedan.
Sedan finns det olika grovlekar på tråd och rutor av mer finmaskigt rostfritt nät, sådan som kallas krenelerade, eller svetsade, som dom har som inbrottsgaller bakom glaset till fotoaffärer o.dyl. Dom köps ofta i strl 1x2 m. Det kanske är något att tänka på. Grovt fågelbursnät är förzinkat eller rostfritt
Tack för alla tips! Det har blivit en del detektivarbete de senaste dagarna med anledning av alla tips. Jag har tyvärr inte hittat några galvaniserade nät som är så stora som jag vill ha dem (det närmaste jag kom var industristaket, men de var inte så vackra). Däremot så säljer de stora "ark" av vanlig armering billigt på Byggmax så det får nog bli inköp där. Har hittat en verkstad som kan förzinka åt mig, men priset på 1500 kronor för ett nät på 2*2,5 meter avskräcker. Det får nog bli ett test med Hammerite-färg (om inget annat för att stilla min nyfikenhet). Funkar inte det så kan jag nog vänja mig vid rosten.
Kul för en nybörjare som mig att det finns forum där man kan få svar på alla konstiga frågor av engagerade och insatta människor! Jag ser fram emot trädgårdsanläggandet och återkommer säkert med fler frågor.....
eld och vatten
17-04-2010, 07:30
Hej vi oljade in våra nät och järn med träolja. Det har fungerat bra och de släpper ej rost om man tar i dem. Samtidigt har de ju en härligt brun melerad nyans.
Anna i Örsjö
17-04-2010, 11:25
Om man tar lika delar av kallpressad linolja och balsamterpentin får man ett bra rostskyddsmedel att pensla armeringsjärnen med. Då kan man inte måla nån annan färg på nätet. Tar man istället varmpressad linolja kan man måla med t ex Hammerite i valfri färg då rostskyddet har torkat.
Jag ska själv pensla rostskydd på staketet jag håller på att sätta upp vid hundgården. Det blir runda trästolpar med armeringsnät, drygt 2 meter högt. Tänkte sen plantera lite trevliga växter på trädgårdssidan. Vildvin, humle och någon blommande buske.
Lycka till från Anna i Örsjö
Vi har byggt stora spaljéer av elrör (kabelrör) i plast. De finns i flera dimensioner, och kanske även olika kulörer, vad vet jag. Vitt passade för oss.
Fäste korsningarna med buntband. Blev helt okej när de fästes mot en vägg.
CITAT (RitRat @ 17-04-2010, 16:23)

Vi har byggt stora spaljéer av elrör (kabelrör) i plast. De finns i flera dimensioner, och kanske även olika kulörer, vad vet jag. Vitt passade för oss.
Fäste korsningarna med buntband. Blev helt okej när de fästes mot en vägg.
Du menar alltså VP-rör, de som är lite offwhite i färgen och normalt 3 m långa?
Ja, Peztis, just det. De har några svarta små texter tryckta, men dem kan man ju vända mot väggen om man blir störd.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-29642.aspx8,50 SEK per tre meter. Billigt.
och buntband är även det elmateriel. De svarta lär vara solbeständiga:
http://www.scancord.net/cache/produkt-1106-150-150.jpg
Hur har det gått med spaljén?
Var på Plantagen igår och tänkte då på denna tråd (japp, Odla finns alltid med en i tankarna!) när jag såg att de hade kompostgaller i rostfritt, ni vet de där nätkomposterna som brukar vara i fyra sektioner. Tror den kostade 149:-.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.