Full version: Passionsblomma..
ThomasJ
Hej

Jag prövade på att så några frön från Passionsblomman Passiflora coerulea, och nu har två av fröna vuxit till sig lite.

Bild på de två småttingarna..

Den ena grodde några veckor före den andra, därav den är lite högre. Den börjar få små "trådar", som jag antar, är för plantan skall ha något att greppa med.

Frågan är om det är dax att plantera om dem? Tänkte sätta båda i samma - lite större - kruka. Är det fel, eller?

Skall man ha raka eller böjda stödpinnar?

//Thomas
Betty
Om rötter tittar fram ur hålen i såkrukornas botten så är det dax att plantera om dem. Planterar du om för tidigt, innan plantorna har hunnit få så mycket rötter så ökar risken att jorden ruttnar, eftersom plantorna då inte orkar suga upp allt vatten ur den blöta jorden när du vattnar.
Visst kan du sätta båda i samma kruka om du vill - men de växer såpass kraftigt att det egentligen räcker med en i varsin kruka.
Personligen skulle jag välja att låta dem slingra sig runt en båge, de säljs oftast i båge.
ThomasJ
Ok, då är det inte riktigt dax ännu.

Skall jag sätta något stöd på den höga, eller? Den verkar inte vara ranglig men växer på ordentligt. smile.gif

Tackar så mycket..

//Thomas
Betty
Jag skulle vänta med att stödja den tills den blivit så ranglig så den behöver det.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

När de nått några dec så skall man kapa dem ner till några centimeter över jordytan. detta gör det brytande skottet kraftigt ( det är detta skott man satsar på), åsså glallrar man till ett skott som man leder uppåt.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon