Tänkte tvätta växthuset då det är dax att snart flytta in. Fått råd av en kompis att använda utspädd T-röd för att döda eventuella skadeinsekter som ligger och ruvar. Är detta ok eller ställer man till skada i jorden? räcker det med såpa? /Simon
Sussie F-Flower
14-04-2010, 17:43
Menar du att du ska "döda" alla insekter på själva byggnaden/växthuset, eller menar du både växthus OCH all jord?
Jag känner igen att den här frågan har varit uppe tidigare. Vad beträffar själva växthuset så borde det väl räcka om du tvättar med såpa, låt torka och spraya sedan med T-röd/blå. Kom ihåg alla vinklar och vrår. (Jag har använt blå, på växterna med löss)
Ang jorden så vet jag inte vad man ska kunna tänkas ta till för metod. Jag skulle nog inte vilja döda allt som kryper i jorden då det är mycket nyttigt också däri. Men det var kanske inte så du menade..?
Har du fått alger eller mögel också? Isåfall hjälper inte såpa.
Bassam
14-04-2010, 18:24
Hej
Jag tycker också om du haft svårt skador från insekter och sjukdom före året, du ska använda T-röd annars det är räcker med såpa. H:Bassam
Jonson
15-04-2010, 16:22
Hej har inte haft några större skador mer än den som angriper gurkans blad. Byggde upp växthuset ganska sent så jag kom inte igång förren i slutet juli. Jorden hade jag tänkt att byta ut varje år. Tänkte mest om det var olämpligt med t-röd då det kommer att hamna över allt om man ska bespruta växthuset med det. Fattade på min kompis att man skulle tvätta av med t-röd i förebyggande syfte. /Jonson
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2010, 19:10
Om det var gurkmjöldagg du hade behöver du inte sanera p.g.a den, gurkmjöldagg övervintrar inte i sverige utan kommer med vindar söderifrån varje år.
blomkronan
18-04-2010, 23:06
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-04-2010, 20:10)
Om det var gurkmjöldagg du hade behöver du inte sanera p.g.a den, gurkmjöldagg övervintrar inte i sverige utan kommer med vindar söderifrån varje år.
tack, där fick jag svar på min fråga jag gått och gruvat på. Jag fick ju mjöldagg förra året...
Såpan i vattnet kväver ohyran och t-spriten (etanol) tar död på "äggen".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.