HelenaLJ
14-04-2010, 18:33
Har sått tomat- och slanggurksplantor, som nu har blivit ca 15-20 cm höga. De står i fönsterkarmen i sydöst där solen skiner en stor del av dagen. Blir det för varmt för dem där eller trivs de bra i solen. Ska de stå kvar eller ska jag flytta dem till ett svalare fönster. Jag har extra belysning till dem.
susanneedgren
15-04-2010, 10:20
Jag vet inte, men jag skulle nog skydda dom lite så att inte bladen bränns av solstrålarna.
Solstrålar vid fönster börjar räcka nu i mitten av april så du behöver inte extrabelysning där,
men om du väljer flytta dom till svalare rum behövs det extralampor.
jag flyttar mina tomater till ett utrymme +10-+19 grader under lampan för några veckor och sedan i maj i växthuset.
Gurkan trivs i värmen så låt den stanna kvar i vilket fall, men ge lite skugga i form av en skugg-gardin , annars blir det för varmt för dom me ( +40 grader i gasande söderläge, lätt !)
HelenaLJ
15-04-2010, 20:02
Jag ska dra ner rullgardinen som är av tunt halvgenomskinligt material.
Crazy4Flowers
16-04-2010, 16:53
Det är inte stark sol som bränner dom utan att det blir för varmt. Sätt en termometer i fönstret så har du koll på hur varmt det blir mitt på dagen när solen skiner som mest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.