Till min glädje fick jag idag veta att minst två guldfiskar har överlevt. Var rätt tvivlande efter att ha fiskat upp ca 10 st döingar.
Dammen är 1,1 m djup och har inte haft ngn luftning eller vak.
Slutsats: det var på håret: Borde gett fiskarna mindre mat, rensat mer löv men sån här vinter får i väl inte igen på ett slag
Nej det har inte varit en snäll dammfiskvinter i år. Kan tänka mig att priset kommer öka i zoobutikerna. Många av oss dammägare har nog förlorat sina guldingar
Maggan H
18-04-2010, 12:00
Hade du hållit en vak öppen så sumpgasen kommit ut hade du sluppit döda fiskar. Alla mina har klarat sig trots vargavintern på så sätt. Det är omöjligt att hålla dammen fri från allt organiskt och då hade det nog inte varit en bra balans i den i alla fall.
Alla mina fiskar har överlevt. Jag är en fegis och flyttar över dem i en stor plastcontainer inomhus över vintern. Ingen värme i lokalen så vattentemperaturen håller sig neråt 5 grader. Denna vinter har jag dock fått hjälpa till med en liten byggfläkt.
Snart blir det "fisksläpp" i dammen för nu är pumpen på plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.