Jennyirene
Har ett olivträd som överlevde inomhus i vårt vardagsrum förra året men nu denna vinter satte jag in det i vårt isolerade förråd som inte är alltför mörkt. Bladen ser rätt torra ut men har inte trillat av och försöker jag dra lite i dem sitter de ändå kvar men de är mer bruna än gröna :-(. Är det helt kört? Jag vet att man kan skrapa på grenarna eller stammen, men vad tror ni angt att bladen ändå sitter kvar? Har även två små olivträd inne i köksfönstret och de har gröna blad men är ganska torra, bladen har trillat av lite mer men jag ser ju ändå att de lever. Vad tror ni om det stora trädet, är det kört??
Alexander-VG-zon3
vet du vad det varit som kallast i förrådet ? för jag tycker det låter som antigen torka eller frostskador.

dom som du haft i fönstret kan vara ljusbrist, torka/för mycket vatten eller ohyra.

men lever grenarna så kommer det garanterat nya blad när det blir bättre växtförhålladen, det är alltså grenarna som är viktiga för det är där ny tillväxt kommer. kolla också så att rötterna är friska. och när du ser att den skjuter nya skott och växer aktiv så kan du plantera om om det behövs eller börja ge näring.

det du kan göra nu är sätta den ljust och håll den bara lätt fuktigt och sedan ev sätt ut den när du kan.
Bengalow
Slå lätt på stammen, och se om alla bladen ramlar av. Har du kvar en bladlös växt, så är soptippen eller komposten ett lämpligt ställe. För att en växt skall överleva måste den ha blad, som suger näring. Utan blad är det goodbye. Lycka till!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bengalow @ 14-04-2010, 22:47) *
Slå lätt på stammen, och se om alla bladen ramlar av. Har du kvar en bladlös växt, så är soptippen eller komposten ett lämpligt ställe. För att en växt skall överleva måste den ha blad, som suger näring. Utan blad är det goodbye. Lycka till!

det är faktiskt inte sant, lever grenarna lever växten och därmed skjuter den nya blad och skott.

det finns ju flera hundra exempel på växter som är städsegröna som tappar bladen av diverse orsaker och som lever och som får nya. jag själv har haft både nerium, citrus, hibiskus, oliv, myrten m.f som varit helt bladlösa och även viss grentorka som alla har skjutit nya blad och skott i mängder.

kan ju nämna att jag har beskurit mina 2 största citrusar väldigt hårt i feb-mars (fick inte plats med dom i fönstret) och dom stod bladlösa kan jag lova och jag klippte av varenda blad, och nu skjuter de mängder med skott. samma sak har jag gjort med två nerium i vintras som fick spinn. klippte av alla blad och vad gör dom inte jo skjuter nya blad.
Jennyirene
I förrådet blir det inte minusgrader alls.....så frostskador borde det inte vara.....jag får väl väna och se bara. De två som stått i köket verkar ändå leva och må ganska bra, ingen ohyra eller så, ser att det kommer nya blad också, har sprayat regelbundet och vattnat, men inte alltför mycket vatten.
Jennyirene
Har skrapat lite på grenarna och det är fräscht under så det är väl bara att vattna och vänta. Ska jag ge någon näring eller så??
Alexander-VG-zon3
ingen näring nu, när du ser att den växer aktivt och mår bra igen så kan du ge näring. du ska inte heller plantera om den nu utan gör det senare. gör så lite ändringar som möjligt nu. bara vattna när det behövs och sätt den så ljust ud kan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon