emilsjogren
14-04-2010, 21:58
Efter att ha planterat om massor av växter har jag fått problem med någon sorts flugor som verkar bo i jorden, de ser ut som bananflugor...
Verkar inte som om växterna lider av dem, men man undrar ju vad det är..
Vad kan detta vara?
Dessutom!
När jag för ett par dagar sedan kollade i mitt drivhus såg jag att jag fått husdjur även där....
Jag har sått kärnor av rambutan, nu bodde det säkert 20 maskar i kärnorna, vad är detta för äckliga djur?
Nån som vet?????
/Emil
Jag fick ett tipps i en Blommaffär,lägg ciggaretaska i jorden,eller trä en plastpåse över växten och lägg en cigg som är tänd i jorden och håll så när som på tätt så det bara ryker,det fungerar faktiskt !
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2010, 07:15
Sormyggor och det finns biologisk bekämpning som är 100% ofarligt och miljövänligt i form av nematoder som vattnas ut i jorden.
Nikotin kan vara vanskligt att använda ifall man odlar växter som hör till familjen Solanaceae.
emilsjogren
15-04-2010, 15:56
skippar nog det där med nikotin eftersom det mesta är växter som bär frukt... Kallas flugorna för sorgmyggor?
Nån särskild sorts bekämpning som rekommenderas? Märke?
Undrar fortfarande varifrån flugorna kommer! Jorden som jag planterade i har varit fryst i säkert 3 månader, inte kan de väl ha överlevt i den jorden?
/Emil
officinalis
15-04-2010, 17:22
Det är troligen sorgmyggor och larverna är troligen sorgmyggorna larver.
http://www.nyttodjur.se/skadevolder/sorgmygga.aspxJag har hört gott om nematodbekämpning av sorgmyggor. Ska fungera bra alltså!
BigDaddy
15-04-2010, 19:01
Jag har massvis av dem jag med. I vintras tog jag död på en & en & de höll sig väldigt få, ibland ingen man såg. Nu är det dock otal av dem. Har för mig jag läst att de försvinner när man senare sätter ut plantorna, stämmer det?
Jag orkar inte bry mig om dem nu, inte ifall de försvinner senare vid utplacering.
Kan man lägga lökskal på fönsterbrädet? El hjälper det alltså?
Ngn som sade till mig nämligen.
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2010, 19:25
Nej lökskal funkar inte, vinägervatten funkar heller inte mot sorgmyggor (funkar dock mot frukt/bananflugor som många sammanblandar med sorgmyggor)
Angående nematoderna så köps de bäst via nätet, levande organismer är färskvara.
Nematoder finns att köpa ex. hos Bionema eller nyttodjur.se
strandskatan
16-04-2010, 10:40
Vanliga flugpapper fungerar också, brukar finnas för en tia för sex på ÖoB och liknande ställen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.