Sussie F-Flower
Hej allihopa!

Jag har tappat bort ohmy.gif en av perennerna som jag köpte 2008. Vet inte om jag har rensat bort den av misstag då jag totalt har glömt bort att jag överhuvudtaget haft den... blush.gif

Undrar om någon har en bild på hur den ser ut nu efter att snön har smält bort?
Bara så jag vet vad jag ska leta efter i mina rabatter... whistling.gif
Hoppas att någon kan hjälpa.

Tack på förhand.
Sussie.
vitavargen
en sånt kanske:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://...%26tbs%3Disch:1
Sussie F-Flower
CITAT (vitavargen @ 14-04-2010, 23:05) *

Menar du den gula kungsljusen?
vitavargen
Ja, de är väl gula?

Till höger och vänster om kungsljusen står det "praktlysing" (tror jag det heter på svenska).

Edit:tillägg
Sussie F-Flower
Royal Highland är lite gammelrosa i färg och jag vet hur den ser ut när den blommar.

Jag skulle vilja ha en bild på hur den ser ut precis när den har kommit upp över jordytan, samt fram till den är ca 10 cm hög, typ som den här Riddarsporren som jag visar en bild på.

Den här färgen har den.

Lånade bilden från odla, vet inte om det är någons privata. Ber om ursäkt i så fall då jag inte bett om lov att använda den. blush.gif
vitavargen
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-04-2010, 23:01) *
Hej allihopa!

Jag har tappat bort ohmy.gif en av perennerna som jag köpte 2008. Vet inte om jag har rensat bort den av misstag då jag totalt har glömt bort att jag överhuvudtaget haft den... blush.gif

Undrar om någon har en bild på hur den ser ut nu efter att snön har smält bort?
Bara så jag vet vad jag ska leta efter i mina rabatter... whistling.gif
Hoppas att någon kan hjälpa.

Tack på förhand.
Sussie.

Sorry!

Andra stycket i ditt inlägg missade jag helt smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (vitavargen @ 14-04-2010, 23:35) *
Sorry!

Andra stycket i ditt inlägg missade jag helt smile.gif

Ja, jag tänkte väl jag också... giggle.gif
Sussie F-Flower
Snart har rabatterna helt tinat fram... biggrin.gif

Ingen som har en bild på en nyuppkommen?
gnon49
Har inte kungsljus väldigt ludna blad när den visar sig i rabatten. Bladen känns lena ungefär som sammet.
Sussie F-Flower
Åhh, Tack Gnon! Tror du att det även gäller den här sorten?
Ser ALLA olika kungsljus kanske likadan ut i själva bladverket?

Jag kom ju på att jag har några gula Jättekungsljus. Den vanliga, som blir över 2 meter hög.
Den har inte tinat fram ännu men dom bladen är ju lite ludna, det vet jag.
Anki V
Jag har några andra ”trädgårdskungsljus”, både franska och violkungsljus och ingen av dom har ludna blad. Kan du vänta tills på söndag så ska jag fota mina….om de tinat fram.

/Anki
Sussie F-Flower
CITAT (Anki V @ 16-04-2010, 07:38) *
Jag har några andra "trädgårdskungsljus", både franska och violkungsljus och ingen av dom har ludna blad. Kan du vänta tills på söndag så ska jag fota mina….om de tinat fram.

/Anki

Tack Anki! Det vore väldigt snällt! smiley_small_hug.gif
Absolut, visst kan jag vänta... yes.gif

Jag ska söka reda på vilken sorts Kunsljus "Royal Highland" är. Jag köpte den här ifrån Odla.
Violkungsljus känns bekant men är inte säker.
Anki V
Jag var nog lite optimistisk……det låg fortfarande minst 50 cm snö kvar över kungsljusen no.gif .

Är det till någon hjälp att du får se hur bladen på årets frösådda violkungsljus set ut?
[attachment=49082:Kungsljus.JPG]

/Anki
Red Top
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-04-2010, 23:34) *
Royal Highland är lite gammelrosa i färg och jag vet hur den ser ut när den blommar.

Lånade bilden från odla, vet inte om det är någons privata. Ber om ursäkt i så fall då jag inte bett om lov att använda den. blush.gif

Helt OK att använda min bild. giggle.gif smiley_small_hug.gif Bara roligt att den kom till nytta.

Var ut och försökte ta en bild av mina, men det var inte så lätt att se. Kungsljusen är ju väldigt lika fingerborgsblommor. Eftersom jag har dem tillsammans i en rabatt är det svårt att avgöra. Jag tror att den vänstra är kungsljus.

[attachment=49084:b_018.JPG]

Eftersom jag kom hem till landet häromdagen, har jag inte hunnit med så mkt vårstädning ännu, vilket ju framgår tydligt.
Sussie F-Flower
Tack så himla mycket Anki, för ditt engagemang att leta samt fota den lilla krabaten i krukan, samt till Red Top (-Jasså? var det din bild..? giggle.gif Tack för lånet!) för bilden på den rätta sorten!
Fantastiskt! thanks.gif thanks.gif

Jag hoppas att jag ska kunna hitta den någon av mina rabatter, men det KAN hända att den är i den lilla rabatt som fortf har ca 30 cm snö och då får jag vänta. I den rabatten blev det MASSOR med självsådda Digitalisar i somras så det kan vara därför som jag inte har sett den...

Nu ska jag gå ut och söka... laugh.gif
Red Top
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon