_tomas_
15-04-2010, 07:42
Hej,
Nybörjare på odling, har satt ett antal tomat, chili och gurkfrön. Dessa har vuxit fint och är nu omplanterade två gånger....
Men, jag har nu upptäckt att flera av plantorna har fått någon form av gråa/vita fläckar på bladen, de syns även från undersidan på bladen och verkar helt torra(fläckarna alltså). Har jag råkat ut för någon form av angrepp eller kan det finnas nån annan orsak till detta ?
Har även noterat att vissa av tomaternas nya blad/grenar verkar "krulla sig", dvs skruva sig så de nästan skapar som en liten boll. Kan detta vara relaterat till samma problem eller har jag roterat plantorna allt för flitigt..?
Förutsättningarna är att de står planterade i P-jord i ca 15cm-krukor, på fönsterbräda i rakt söderläge, har ej torkat ut.
Vore väldigt tacksam om någon kunde vara behjälplig i detta, visar det sig att jag åkt på nån form av angrepp som tar livet av hela odlingen lär det blir första och sista ggn jag företar mig ett dylikt projekt...
Se bifogade bilder...
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2010, 07:51
För stark solinstrålning, de vita pappersfläckarna är brännskador. De krulliga topparna är ansamling av kolhydrater (fotosyntes) brukar ofta upp komma om det är varmare på dagen och kallare på natten (då det är soliga dagar), nedbrytningen av kolhydrater sker på natten och går sakta ifall det är kallt så har det insamlats mer kolhydrater än växten hinner bearbeta på natten så lagras det i topparna som blir krulliga detta är helt ofarligt.
_tomas_
15-04-2010, 07:58
Aha, skönt att det inte är nån form av angrepp, tack för snabbt och koncist svar!
...men hur kommer man tillrätta med detta?, jag kan ju ställa dem i ett annat fönster med enbart kvällssol men då får de väldigt lite sol istället.
Eller ska man strunta i dessa fläckar då det bara är vissa blad som angrips?
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2010, 08:01
Man kan sätta upp något som skuggar lite under soliga dagar exempelvis en tunn tyllgardin, en bit fiberduk eller kanske något vitt papper..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.