CITAT (Margith @ 08-05-2010, 15:55)

Jag tror att jag har full koll på hur jag tar bort den skadade kvisten korrekt och jag tror mig även fatta hur trädet ska beskäras första året.
Men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra den första beskärningen.
I boken står det att jag "styr grenarnas tillväxt åt rätt håll genom att beskära ovanför en knopp som pekar åt det håll som passar bäst"
Hur snittet ska läggas finns det jätte-pedagogiska bilder på, så det är inget bekymmer,
men hur vet jag vilken knopp som pekar åt det håll som passar bäst??
För er som kan det här med trädbeskärning är säkert min fråga urkorkad, men jag bjuder på det

Absolut ingen korkad fråga!
Du behöver inte känna stress heller, Om du planterade förra sommaren har trädet inte stått en hel växtsäsong på platsen. Du behöver inte beskära förrän nästa vår.
Problemet med också Beskärningsboken, som är den bästa om beskärning, är att man får fokus på mindre väsentliga saker...
Det viktigaste med beskärning i början, om man vill ha ett friskt och långlivat kronträd:
- de lägst sittande grenarna kommer för alltid att sitta på samma nivå men bli 5 meter långa åt varje håll, förgrenade och tunga. Vill du kunna sitta och gå under trädet i framtiden - inrikta de första 4-6 årens beskärningar på att ta bort en eller två av de lägst sittande grenarna varje vår - innan de blir grova!
- när trädets krona utvecklats på en höjd som också i framtiden innebär att du kan gå under det, så kan du börja ta bort grenar som inte som långa och grova har en bra framtid, dvs sitter för tätt, är riktade inåt mm.
- Det finns bilder på vår sajt om hur man tänker kring kronuppbyggnad om man syftar till att trädet som vuxet ska få ha den naturliga, ovalformade kronsilhuetten. Man tänker som ett upp- och nedvänt V de första åren, dvs det ska vara kring 45 grader mellan topp och sidogrenar. För varje år som går så släpper man upp sidogrenarna så att vinkeln blir bredare. Svårt i text, lättfattligt i bild! Det är när man gör inkortningar som dessa som man skär utanför knoppar som man tror kommer ge bästa fortsatta efterväxten. Men detta är DET MINST VIKTIGA när du bygger upp kronan. Inrikta dig på de två övre punkterna så kommer du längst!