Margith
Jag planterade trädet förra sommaren. Då vet ni hur det ser ut: en pinne med 3 små kvistar biggrin.gif
Nu börjar det tina fram ur snön och då ser jag att en av sidokvistarna har gått av. Kvar är en stump på kanske 4 cm.

Fråga 1: vad gör jag med stumpen? Hur långt in ska jag ta bort den? Och hur? Jag kan inte ett skvatt om trädbeskärning.
Fråga 2: kommer trädet för all evig framtid att se stympat ut? Är det bättre att ge upp det direkt, ta bort det och köpa ett nytt?
Jan af Lisö
Jag skulle ta bort resten av kvisten helt med ett snyggt snitt utanför grenkragen (vass sekatör). Trädet kommer att skjuta ut nya friska grenar något högre upp vilket är bra. Gör du så här så kommer trädet att se hur bra ut som helst.

Sen köper du en svensk bok om trädbeskäring för ditt unga träd kommer att behöva bra beskäring de första åren för att växa och utvecklas på rätt sätt !!!
Margith
Tack snälla för hjälpen thanks.gif Vad glad jag blir att det finns hopp för mitt lilla träd.

Men ditt svar gav naturligtvis fler frågor *förlåt, ber om ursäkt*

Jag hade planerat att skaffa hjälp av kunnig för att fixa beskärningen, eftersom jag inte kan det här själv.
Jag är av den åsikten att om man inser att man inte kan ett smack om trädbeskärning gör man sannolikt mer skada än nytta om man går loss med sekatör, grensax eller motorsåg.

Nu har ju bara den blivande kronan börjat tina fram ur snön, hur bråttom är det att göra nåt åt skadan? Jag kan inte be sakkunnig om hjälp nu, eftersom skaren inte håller så att det går att komma fram till trädet.

Är det bråttom att fixa det här kan jag pulsa ut i snön själv och göra det, bara jag vet vad jag ska göra.
Har du då nåt bra förslag på bok om trädbeskärning? En bok som en amatör begriper.

"Ett snyggt snitt utanför grenkragen med vass sekatör"... jag begriper vad du menar, men jag vet inte hur jag ska åstadkomma det crying.gif
Jan af Lisö
Tycker inte att det är värt besvär att ta hem någon för att beskära ett ungt äppelträd, det skall troligen bara
göras 3 snitt i år för att förkorta grenarna plus ta bort tappen. Det klarar du själv med glans !!!

Hittade inte nya beskäringsbolken i näthandeln, men denna bör kanske duga (samma författare):
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356957

Man skall göra beskäring på unga träd under våren, dvs innan de blommar. Nästa perid kommer under JAS (Juli - September)

Vass sekatör, Felco anses vara de bästa. Kan säkert köpas via nätet.

Vad menas "precis utanför grenkragen" förklaras förhoppningsvist med en bild i beskäringsboken, annars såkan du läsa lite här, dock ingen bild:
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm
Bassam
Hej

Att beskära ung träd inte svårt om man korta grener och ta bort sjuka och dåliga delar plus man ska bort grener som korsa andra för att sol och luften går genom träd krona.

h:Bassam
Margith
CITAT (Jan af Lisö @ 15-04-2010, 16:20) *
Tycker inte att det är värt besvär att ta hem någon för att beskära ett ungt äppelträd, det skall troligen bara
göras 3 snitt i år för att förkorta grenarna plus ta bort tappen. Det klarar du själv med glans !!!

Hittade inte nya beskäringsbolken i näthandeln, men denna bör kanske duga (samma författare):
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356957

Man skall göra beskäring på unga träd under våren, dvs innan de blommar. Nästa perid kommer under JAS (Juli - September)

Vass sekatör, Felco anses vara de bästa. Kan säkert köpas via nätet.

Vad menas "precis utanför grenkragen" förklaras förhoppningsvist med en bild i beskäringsboken, annars såkan du läsa lite här, dock ingen bild:
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm

Tack för länkarna!
Den förklarade väldigt bra och pedagogiskt hur jag ska göra, men för säkerhets skull beställde jag även boken.
Nu är det bara att hoppas att inte sorken eller mössen ringbarkat mitt lilla träd i vinter. Men det visar sig om nån vecka när snön tinat bort. Tills dess ska jag lusläsa beskärningsboken!
Tack för hjälpen blomma.gif
Margith
Jaha, nu har trädet tinat fram och ser rätt OK ut.
Jag har läst Beskärningsboken både fram- och baklänges och nu börjar jag känna mig redo att ge mig ut med sekatören smile.gif
Jag tror att jag har full koll på hur jag tar bort den skadade kvisten korrekt och jag tror mig även fatta hur trädet ska beskäras första året.
Men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra den första beskärningen.
I boken står det att jag "styr grenarnas tillväxt åt rätt håll genom att beskära ovanför en knopp som pekar åt det håll som passar bäst"
Hur snittet ska läggas finns det jätte-pedagogiska bilder på, så det är inget bekymmer, men hur vet jag vilken knopp som pekar åt det håll som passar bäst?? g.gif
För er som kan det här med trädbeskärning är säkert min fråga urkorkad, men jag bjuder på det giggle.gif
Bassam
Hej

Du kan se knop som går ute så du kan klippa snett ute också över knoppen för att vatten ska inte samla på klippa området.

Obs

du ska beskära för att får form som du tycker om.
H:Bassam
Cilla

CITAT (Margith @ 08-05-2010, 15:55) *
Jag tror att jag har full koll på hur jag tar bort den skadade kvisten korrekt och jag tror mig även fatta hur trädet ska beskäras första året.
Men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra den första beskärningen.
I boken står det att jag "styr grenarnas tillväxt åt rätt håll genom att beskära ovanför en knopp som pekar åt det håll som passar bäst"
Hur snittet ska läggas finns det jätte-pedagogiska bilder på, så det är inget bekymmer, men hur vet jag vilken knopp som pekar åt det håll som passar bäst?? g.gif
För er som kan det här med trädbeskärning är säkert min fråga urkorkad, men jag bjuder på det giggle.gif

Absolut ingen korkad fråga!

Du behöver inte känna stress heller, Om du planterade förra sommaren har trädet inte stått en hel växtsäsong på platsen. Du behöver inte beskära förrän nästa vår.

Problemet med också Beskärningsboken, som är den bästa om beskärning, är att man får fokus på mindre väsentliga saker...

Det viktigaste med beskärning i början, om man vill ha ett friskt och långlivat kronträd:
- de lägst sittande grenarna kommer för alltid att sitta på samma nivå men bli 5 meter långa åt varje håll, förgrenade och tunga. Vill du kunna sitta och gå under trädet i framtiden - inrikta de första 4-6 årens beskärningar på att ta bort en eller två av de lägst sittande grenarna varje vår - innan de blir grova!

- när trädets krona utvecklats på en höjd som också i framtiden innebär att du kan gå under det, så kan du börja ta bort grenar som inte som långa och grova har en bra framtid, dvs sitter för tätt, är riktade inåt mm.

- Det finns bilder på vår sajt om hur man tänker kring kronuppbyggnad om man syftar till att trädet som vuxet ska få ha den naturliga, ovalformade kronsilhuetten. Man tänker som ett upp- och nedvänt V de första åren, dvs det ska vara kring 45 grader mellan topp och sidogrenar. För varje år som går så släpper man upp sidogrenarna så att vinkeln blir bredare. Svårt i text, lättfattligt i bild! Det är när man gör inkortningar som dessa som man skär utanför knoppar som man tror kommer ge bästa fortsatta efterväxten. Men detta är DET MINST VIKTIGA när du bygger upp kronan. Inrikta dig på de två övre punkterna så kommer du längst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon