|
solstraalen
15-04-2010, 08:27
Håller på med ett examensarbete som handlar om hur man kan utveckla utomhusmiljön i ett bostadsområde.
Det är ett område på 700lgh, fördelade på flest 2våningshus (lgh ) och några 3-vånings.
Dom har idag mest bara ölandstokar framför husen, någon enstaka formbar buske och sen bersåer och lite trista grönytor.
På vissa ställen har buskar dött och då har dom bara grävts bort och på vissa ställen är det inget alls.
Så jag har tänkt, där delar har dött, planterar man nytt (likadana), de ställen där buskar är ruskigt slitna, klipper man ner så dom får växa upp på nytt.
Sen är det är tomt pga "buskdöd", ska man ha ölandstokar där, eller kan man ha annat?
Och vad gör man för att göra en stor grönyta mer attraktiv, räcker det med fräscha bänkar? Kan det vara värt att hyresbolaget inköper stora utomhusgrillar? Tror ni sådana skulle användas?
Sen fräscha upp lekparkerna avsevärt, men har ni fler tips?
Man ser ibland på bostadsrättsföreningar att dom kan ha som en "ö", där det kan ligga stora stena i en ring och sen står det någon hög smal grön grej (en?) eller flera, samt någon mindre fin tålig buske. Hoppas ni förstår vad jag menar, det är oerhört fint iaf.
Jag behöver många tips!
Gärna på andra buskar som passar att ha längs med husen under fönstren som itne är ölandstok och som inte växer allt för fort eftersom det gärna får vara ekonomiskt oxå ( med andra ord ingen syrenhäck som växer som ogräs ), de måste även vara lättskötta och tåliga eftersom det endå är i ett bostadsområde. Bör helst inte bli mer än 1½meter ungerfär, det är det optimala.
Ni kunniga, kom med idèer! =)
Kanske bor du någonstans i hyreslgh där dom har rustat upp yttre miljön, vad gjorde dom isf?
susanneedgren
15-04-2010, 08:34
En örtagård kanske skulle vara trevligt...
Ölandstokar, fy, riktiga kommunalblommor. Jag kommer inte på något annat som är lika tåligt och lättskött just nu. Återkommer.
Tror nog att grillplatser skulle användas men man kanske bör ha ett tak som sol/regnskydd. Dessutom kanske man kan ordna någon gårdsfest så att alla känner sig välkomna till grillplatsen.
Man kanske skulle kunna göra små odlingslotter som man fick låna om man bodde där.
solstraalen
15-04-2010, 08:35
CITAT (susanneedgren @ 15-04-2010, 09:34)  En örtagård kanske skulle vara trevligt...
Ölandstokar, fy, riktiga kommunalblommor. Jag kommer inte på något annat som är lika tåligt och lättskött just nu. Återkommer.
Tror nog att grillplatser skulle användas men man kanske bör ha ett tak som sol/regnskydd. Dessutom kanske man kan ordna någon gårdsfest så att alla känner sig välkomna till grillplatsen.
Man kanske skulle kunna göra små odlingslotter som man fick låna om man bodde där. Mkt bra förslag =) Ja ölandstokar gillar inte jag, ska dom va fina så måste man sköta om dom bra oxå, oc det görs INTE.
anki/ronninge
15-04-2010, 08:43
oj det låter väldigt kul! jag arbetade för några år sedan tillsammans med en bostadsförening och dess utemiljö. De hade en stor budget, för det är ju en betydande förutsättning på vad man kan genomföra. Vi arbetade utigenom att hyresgästerna skulle finna det lockande att vara just ute å gårdarna, vara aktiva i hur det såg ut utanför deras dörr, alla kategorier av människor skulle tillfredsställas. Barnen fick sitt, lekplatser, vattenlek osv,matglada fick sitt typ grillplatser, mysiga fika ställen osv,de äldre skulle vi ju åxå tänka på så det fick bli lätta gångvägar att gå på, tog bort onödiga trappor. Vi hade egna små odlingsrutor i området, för de som ändå ville vara ute och odla, om än på en liten plats. När vi nu skulle ändra allt detta byggde det mesta på att bostadsgästerna skulle vara aktiva och jag tycker att vi fick stort gensvar. Alla gårdarna ser inte lika dana ut, växtval generellt , på offentliga ytor ska vara så lättskötta som möjligt, sen vad bostadsgästerna har gjort och planterat själva är fantastiskt vackert.. CITAT (solstraalen @ 15-04-2010, 09:27)  Håller på med ett examensarbete som handlar om hur man kan utveckla utomhusmiljön i ett bostadsområde.
Det är ett område på 700lgh, fördelade på flest 2våningshus (lgh ) och några 3-vånings.
Dom har idag mest bara ölandstokar framför husen, någon enstaka formbar buske och sen bersåer och lite trista grönytor. På vissa ställen har buskar dött och då har dom bara grävts bort och på vissa ställen är det inget alls.
Så jag har tänkt, där delar har dött, planterar man nytt (likadana), de ställen där buskar är ruskigt slitna, klipper man ner så dom får växa upp på nytt.
Sen är det är tomt pga "buskdöd", ska man ha ölandstokar där, eller kan man ha annat?
Och vad gör man för att göra en stor grönyta mer attraktiv, räcker det med fräscha bänkar? Kan det vara värt att hyresbolaget inköper stora utomhusgrillar? Tror ni sådana skulle användas?
Sen fräscha upp lekparkerna avsevärt, men har ni fler tips?
Man ser ibland på bostadsrättsföreningar att dom kan ha som en "ö", där det kan ligga stora stena i en ring och sen står det någon hög smal grön grej (en?) eller flera, samt någon mindre fin tålig buske. Hoppas ni förstår vad jag menar, det är oerhört fint iaf.
Jag behöver många tips!
Gärna på andra buskar som passar att ha längs med husen under fönstren som itne är ölandstok och som inte växer allt för fort eftersom det gärna får vara ekonomiskt oxå ( med andra ord ingen syrenhäck som växer som ogräs ), de måste även vara lättskötta och tåliga eftersom det endå är i ett bostadsområde. Bör helst inte bli mer än 1½meter ungerfär, det är det optimala. Ni kunniga, kom med idèer! =)
Kanske bor du någonstans i hyreslgh där dom har rustat upp yttre miljön, vad gjorde dom isf?
solstraalen
15-04-2010, 08:52
CITAT (anki/ronninge @ 15-04-2010, 09:43)  oj det låter väldigt kul! jag arbetade för några år sedan tillsammans med en bostadsförening och dess utemiljö. De hade en stor budget, för det är ju en betydande förutsättning på vad man kan genomföra. Vi arbetade utigenom att hyresgästerna skulle finna det lockande att vara just ute å gårdarna, vara aktiva i hur det såg ut utanför deras dörr, alla kategorier av människor skulle tillfredsställas. Barnen fick sitt, lekplatser, vattenlek osv,matglada fick sitt typ grillplatser, mysiga fika ställen osv,de äldre skulle vi ju åxå tänka på så det fick bli lätta gångvägar att gå på, tog bort onödiga trappor. Vi hade egna små odlingsrutor i området, för de som ändå ville vara ute och odla, om än på en liten plats. När vi nu skulle ändra allt detta byggde det mesta på att bostadsgästerna skulle vara aktiva och jag tycker att vi fick stort gensvar. Alla gårdarna ser inte lika dana ut, växtval generellt , på offentliga ytor ska vara så lättskötta som möjligt, sen vad bostadsgästerna har gjort och planterat själva är fantastiskt vackert.. Lätta gångvägar de hade jag inte tänkt på! Det bor ändå många äldre i området. =) Hur gjorde ni grillplatserna, hur såg dom ut? Mysigt fikaställe, hur kan ett sånt se ut?
GunnellF
15-04-2010, 09:00
CITAT (solstraalen @ 15-04-2010, 09:52)  Lätta gångvägar de hade jag inte tänkt på! Det bor ändå många äldre i området. =)
Hur gjorde ni grillplatserna, hur såg dom ut?
Mysigt fikaställe, hur kan ett sånt se ut? Om detta ska bli DITT examensarbete må du ju ha lite egna idéer också, eller hur?
anki/ronninge
15-04-2010, 09:01
grillplatserna bestod i färdigmurade grillar på höjden, inte låga grillar nere på marken, det föder bara ryggvärk !Tak över är bra vid ev regnskurar. hur dom såg ut? omgärdat med växter, träd, plattsättning och gräs. Förråd hade i åxå intill. Grundtanken i detta område var att ha begränsat med gräsmattor och istället rikta i sig på perenner, träd buskar. gräsytorna hade vi på spec ställen där det kunde spelas fotboll osv..planerade in en pulka backe med minns jag.. Ett bra sätt att få ideer är att ta sig en tur ut och titta i olika bostadsområden. Lätta gångvägar de hade jag inte tänkt på! Det bor ändå många äldre i området. =)
Mysigt fikaställe, hur kan ett sånt se ut? [/quote]
GunnellF
15-04-2010, 09:01
CITAT (solstraalen @ 15-04-2010, 09:52)  Lätta gångvägar de hade jag inte tänkt på! Det bor ändå många äldre i området. =)
Mysigt fikaställe, hur kan ett sånt se ut? Om detta ska bli DITT examensarbete må du ju ha lite egna idéer också, eller hur?
theseraphim
15-04-2010, 09:09
En del tips har redan strömmat in men här kommer mina tips...
Idag kan folk behöva en fridens oas, gör gärna några små avskärmade delar med bara en parkbänk tex, träspaljer som ger lite vindskydd och låt tex klätterväxter som klätterhortensia växa upp i dem. Inte för mycket doftande växter bara då riskerna med allergiker finns.
Grillplatser med plattor, flera bord med bänkar är ett måste. Skaffa sådana där i cement med skorsten, bygg sedan upp med växter runtomkring men se till att inga snåriga höga växter hamnar direkt intill grillen bara. Glöm inte heller bort att sätta upp vindskydd av någon sort. Plantera gärna kryddväxter i anknytning till detta då detta stimulerar sinnena.
Någon har nämnt gångar och detta är jättebra, de ökar framkomligheten och skapar nyfikenhet dvs "vart går den lilla stigen?" känslan.
På övriga ytor rekommenderar jag lätta buskar som tex spireor då de blommat bra och är lätta att sköta.
mamamaggan
15-04-2010, 09:17
Bor i ett bostadsrättsområde där vi för ett parår sedan gjorde i ordning grillplatser . De invigdes med en gemensam fest som inte var speciellt välbesökt.
Grillarna används inte alls mycket , tyvärr . Här var en av anledningarna till varför de byggdes att grannarna skulle slippa röken .
Måste också tala om att området består av tvåvåningshus där man antingen bor på bottenvåningen eller övervåningen och har egen ingång. Bor man på markplan har man en egen uteplats och bor man ovanpå så har man en stor balkong . Det gör naturligtvis att man inte är så intresserad av att vistas ute på gården.
Vad jag tror mest på är bersåer på gården. Mysiga platser i olika storlek där man kan vara mer eller mindre " privat ". Låt de boende vara med och bestämma var de ska finnas och hur de ska utformas.
Här har vi städdagar två gånger om året , vår och höst. Vanligt i sådan här områden men varför skulle man inte kunna ha det även i ett hyreshusområde ? Dela upp området i mindre underområden och låt dem även vara med och plantera i början . Engagera helt enkel de boende mer .
Rosmarin
15-04-2010, 09:56
Vilka bor i husen? Är det mycket barnfamiljer, övervägande pensionärer, studenter...?
Detta påverkar ju behoven ganska mycket. Om de flesta är väldigt gamla är kanske inte behovet av utegrillar det viktigaste. Om det är många barnfamiljer uppskattas säkert lekplatser och plan gräsmatta (fotbollsplan) på plats där inte en boll sparkas in i de boendes fönster så lätt... M.m.
solstraalen
15-04-2010, 10:58
CITAT (Rosmarin @ 15-04-2010, 10:56)  Vilka bor i husen? Är det mycket barnfamiljer, övervägande pensionärer, studenter...?
Detta påverkar ju behoven ganska mycket. Om de flesta är väldigt gamla är kanske inte behovet av utegrillar det viktigaste. Om det är många barnfamiljer uppskattas säkert lekplatser och plan gräsmatta (fotbollsplan) på plats där inte en boll sparkas in i de boendes fönster så lätt... M.m. Det är rätt jämnt fördelat mellan barnfamiljer, äldre och ensamboende.
anki/ronninge
15-04-2010, 11:03
jag tror man ska planera för alla grupper, så slipper man kostnader för ev ändringar vid generationsbyten,men det är klart, det finns ju renodlade pensionärsområden...osv.. CITAT (solstraalen @ 15-04-2010, 11:58)  Det är rätt jämnt fördelat mellan barnfamiljer, äldre och ensamboende.
Jan Lindgren
15-04-2010, 17:51
Hej! Jag vet inte var du bor men är det i sydskåne så ska du besöka Norra Fäladen i Lund. De arbetar aktivt med att förbättra utomhusmiljön. Jag var där och höll ett litet anförande om ätliga bär och frukter som man kan tänka sig i offentlig miljö. Deras erfarenhet var att det får inte finnas busksnår som blockerar insyn för mycket. Öppen terrräng med träd och buskar är bra för tryggheten. Jag vill gärna slå ett slag för ätlig växtlighet. Det är kul både för barn och vuxna att kunna repa några bär och stoppa i munnen. Upphöjda bäddar är bra för gamlingar och hindrar hundar från att förorena i smultrona. Vi testar en massa frukter och bär på Denningarums Gård i norra Skåne. Det kostar inget att kolla. www.denningarumsgard.nu MVH Jan Lindgren
vitavargen
15-04-2010, 18:29
CITAT (solstraalen @ 15-04-2010, 09:27)  ... Och vad gör man för att göra en stor grönyta mer attraktiv, räcker det med fräscha bänkar? Kan det vara värt att hyresbolaget inköper stora utomhusgrillar? Tror ni sådana skulle användas? .... Om det finns nerförsbacke kan det byggas små vattenfall(av stenar) med några bänkar runtomkring. det räcker med en höjd på 2,5m. De som är äldre kan sitta där och lyssna på ljudet från vatten och relaxa.
elisabettan
16-04-2010, 21:58
Det låter jättespännande alltihop! Jag tycker uppstammade bärbuskar och ev något fruktträd borde finnas lite varstans. Och vatten gör jättemycket för trivseln, tänk bara på småbarnen och drunkningsrisk, det räcker med en decimeter för att det ska gå illa. Kanske någon vattenkonst? Små jordplättar där intresserade kan få odla kryddor, smultron o annat smått. Kuperad terräng, även små höjdskillnader gör stor skillnad. Belysning, det är inte lätt, men härligt när det blir bra. Från min egen barndom minns jag nyponbusksnåret som var hus o piratskepp och vad som helst fantasin bestämde sig för, och några lagom stora stenar att sitta på, ha som bord och utkikspunkt! Sitt-och klättervänliga skulpturer är mysiga. Hoppas det går bra och att du berättar lite om vad som händer!
Jag läser till trädgårdsmästare/anläggare, och vi var på studiebesök på poseidon i Gbg, värdens park har dom något som kallas, dom två kända arkitekter som fixar till deras innergårdar, så himla fint! Jag var, och är, djupt imponerad, perennrabatter, ovanliga träd, buskar osv, sedan har dom ett tema till varje innergåd, typ blåa gården osv. Dom jobbar mycket med form och färg, och att bygga ihop allt så att lekplatsen smälter in i miljön, det finns många uteplatser som är som små rum osv. Inga ölandtokar eller spireor där inte ;-) Där tas allt bort, alla hårdgjorda ytor fixas, dyr E-jord fylls på där det skall vara planteringar, och visst, dom har stor budget, och det gör ju alltid saker lättare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|