AifoS
Hej alla experter!! Ändrar mig angående titeln och vill att det ska stå häggmispel! slap.gif

Nu är ju våren här och jag har botaniserat runt i min trädgård som jag lämnade ganska orörd förra året då vi är nyinflyttade. Men den här våren tänkte jag ta tag i det som förra ägarna bara låtit ha sin gilla gång...bla en häggmispelhäck som är tänkt att skydda mot drivande snö.

Jag vet varken ut eller in när det kommer till den häckens utseende hur jag ska göra för att få det bra! Egentligen gör det mig inget om det skulle vara nödvändigt att ta ner dem helt för att bygga upp dem från början, men jag vet ju inte om jag kan göra så, alltså bara kapa rakt av vid nedre delen av stammen!

Dessutom (som ni kan se på bilderna) så är de så otroligt olika i tillväxt. En del plantor har enormt kraftiga stammar medan andra är klenare. Hur får jag det fint?? confused.gif

Jag skulle vara oerhört tacksam om jag fick hjälp med detta, gärna så utförlig beskrivning som möjligt om det gäller "föryngring" eller dyl.

Vill passa på att Tacka alla för era ovärderliga inlägg i forumet i allmänhet!

/Soffajja
Bengt i Särö
CITAT (AifoS @ 15-04-2010, 10:10) *
Hej alla experter!!

Nu är ju våren här och jag har botaniserat runt i min trädgård som jag lämnade ganska orörd förra året då vi är nyinflyttade. Men den här våren tänkte jag ta tag i det som förra ägarna bara låtit ha sin gilla gång...bla en ligusterhäck som är tänkt att skydda mot drivande snö.

Jag vet varken ut eller in när det kommer till den häckens utseende hur jag ska göra för att få det bra! Egentligen gör det mig inget om det skulle vara nödvändigt att ta ner dem helt för att bygga upp dem från början, men jag vet ju inte om jag kan göra så, alltså bara kapa rakt av vid nedre delen av stammen!

Dessutom (som ni kan se på bilderna) så är de så otroligt olika i tillväxt. En del plantor har enormt kraftiga stammar medan andra är klenare. Hur får jag det fint?? confused.gif

Jag skulle vara oerhört tacksam om jag fick hjälp med detta, gärna så utförlig beskrivning som möjligt om det gäller "föryngring" eller dyl.

Vill passa på att Tacka alla för era ovärderliga inlägg i forumet i allmänhet!

/Soffajja

'
Hej.
Det är ingen Liguster,ta reda på vad det är.
AifoS
Tack för upplysningen smile.gif (ska inte lita på annat än experter hädanefter)

Det var häggmispel jag hade! Rätt? Frågan är fortfarande HUR i hela jag ska få den att se normal ut samt växa snyggt..

Tack på förhand

/Sofia
Thomas Wahlqvist
Jag tycker att den är jättefin, ha den så nåt år och se om du kan lära dig att tycka om den.
Om det är en stor tomt så skulle jag föreslå att du planterar andra och lägre buskar framför, skulle bli fint.
Gudrun i Göteborg
Häggmispel är tacksam att kapa. Den skickar snabbt ut nya skott och håller du efter dem så får du snart en tät och fin häck.

Jag skulle råda dig att kapa en liten bit ovanför första förgreningsstället. Du kan göra det nu, men eftersom den antagligen kommer att blomma fint till våren så kan du vänta till efter blomningen.
AifoS
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 17-04-2010, 11:36) *
Jag tycker att den är jättefin, ha den så nåt år och se om du kan lära dig att tycka om den.
Om det är en stor tomt så skulle jag föreslå att du planterar andra och lägre buskar framför, skulle bli fint.

Tack Thomas...och jo, visst tycker jag om dem....de blommar så fint så, men det är själva tillväxten och (som du kan se på bilden) kapningen, av föregående ägare, som stör mig! Det har ju bildats ett kalt parti som, vad jag förstår inte kommer att få något lövverk alls + att de bara har rännt iväg på längden (I heeelt olika längder ska tilläggas) och jag törs inte bara gå in och kapa ytterligare en gång!

Nu gjorde jag så att jag kapade tre av dem så lågt ner jag tordes (ganska långt ner ca 10-15 cm ovan mark) för de skulle iaf bort, men dessa kan jag ju observera hur de beter sig under 1-2 år för att sedan kanske flytta smile.gif ...var inte det en bra taktik? Då kan jag ju låta de andra vara tills jag vet bättre...

Tänkte jag iaf...

Men det där med att plantera något FRAMFÖR var ju ingen dum ide alls...jag har ju en jättefin stenig sluttning där som kanske kan få sig ett lyft!!

thanks.gif
AifoS
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 17-04-2010, 14:48) *
Häggmispel är tacksam att kapa. Den skickar snabbt ut nya skott och håller du efter dem så får du snart en tät och fin häck.

Jag skulle råda dig att kapa en liten bit ovanför första förgreningsstället. Du kan göra det nu, men eftersom den antagligen kommer att blomma fint till våren så kan du vänta till efter blomningen.

Hej Gudrun...och förlåt att jag var för snabb med min kapning innan jag hann läsa ditt inlägg, men nu var det ju som sagt ändå buskar som skulle bort!! smile.gif

Kan jag alltså kapa dem direkt efter att de fällt sina fina blommor (för det är mest dem jag kommer att sakna) och om du vill titta en gång till på bilderna så kanske du ser vad jag menar med att förra ägarna har gjort en kapning på måfå eftersom det verkar spreta rejält ung. 50 cm från marken där det har förgrenat sig...jag tycker inte om det!

När ni skriver "hålla efter" blir jag alltid lite fundersam vad som menas eftersom det kan hända så mycket på kort tid samtidigt som det kan gå väldigt långsamt. Finns det nåt mått på hur mycket av ett nyutskjutet skott man ska ta av??

Tack på förhand för era värdefulla råd.
Gudrun i Göteborg
Hej igen,

Det går bra att kapa nu också. Egentligen är det bättre nu för då hinner de buska till sig under sommaren, men som sagt, du får då inga blommor i vår.

Jag förstår vad du menar ang den tidigare kapningen. Den har gjorts för högt upp. Så ta du ner övriga men jag föreslår att du gör det strax ovanför det första förgreningsstället. Då har varje buske flera ställen att skjuta ut skott ifrån.

Vad jag menade med att "hålla efter" var att föryngra buskarna genom att kapa några grenar som börjar bli kraftiga. Men det är inget du behöver tänka på i år efter att du kapat av alla och antagligen inte heller nästa år.

Lycka till!
Järfälla
Jag skulle nog vänta med att kapa de grövsta grenarna till början av JAS så har de god energisererv och bäst chans att klara det. (juli)
Det går nu också, eftersom häggmispel är tålig. Men just stora snittytor läker fortare från mitt i sommaren.
Tycker inte du ska kapa strax ovan förra ägarens snitt. Gör en föryngringsbeskärning om du står ut med att häcken är låg några år. Häggmispel växer fort ändå.
Vad som menas med att "hålla efter" är att om du fortsätter kapa tillväxten kontuerligt så får du en tätare häck. Så du inte gör som förra ägaren, glömmer 3-4 år och gör en kapning som ger "kvastar" ovan snittet. Bättre att "kvastarna" kommer täta ända nerifrån då stör du dig inte. Vid någon höjd vill du ändå stanna upp och där blir det småkvastar, bättre att ha det genomgående tycker jag. Valfritt hur mycket du väljer att släppa upp varje år.
Du KAN också ta ner typ 2 grenar vid marken och resten på högre men olika höjder, så blir inte snittytorna (och nytillväxten) exakt på samma plats. Det är möjligen lite klurigare och ser konstigt ut just när du gjort det, men då får du tillbaka höjden snabbare och får ändå en tätare häck nertill. När jag tittar på din häck tror jag det skulle funka. Det är nog Amelanchier spicata du har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon