Full version: gullök / rödlök
katah
Jag har odlat några år både gul- och rödlök och ser att rödlöken kan förvaras mycket längre än den gula .

Jag har fortfarande nu i april fina rödlökar och dom har stått i en korg på köksgolvet hela tiden.

Vilka erfarenheter har ni ?

Jag vet att man använder rödlök mest på sallader och gullök till såser, pizzan ... i kokt/ stekt mat.
Men finns det så stor skilnad på hur man ska använda dom egentligen.
Jag lade rödlökar i går på min köttgryta och det fungerade finfint.

Vad säger matlagninsexperter ?

För det verkar som det vore bäst att satsa mer på rödlökar än gula när dom klarar sig att förvaras enkelt längre.
vitavargen
Rödlök brukar jag använda i kalla rätter, när tillagning inte behövs. Det är slöseri att steka/koka rödlök. Gullök som är starkare brukar jag använda i matlagning. Vid stekning blir löken av med det starka som kan verka obehaglig i magen samtidigt ger den gula löken bättre och mer smak till rätter som tillagas med värme.

Om du har möjligheten kan du förvara den gula löken i torr jord(inte såjord). Den kan hålla sig betydligt längre.
rosita
Sår du löken, eller sätter du sättlök?

Jag har alltid satt sättlök, men i år provar jag att så lök också. Jag har förkultiverat ca 60 plantor och ska jämföra resultatet med lika många sättlökar. Jag tror det var här på forumet som någon sa att det går bättre att lagra frösådd lök. Bra, i så fall, för jag vill gärna kunna lagra löken tills den nya är klar att skörda.
katah
Jag har alltid haft sättlökar, men även jag har i år sått själv.
Jag testade så direkt i pallkragen , idag .
Funderar också att så några inne och plantera ut sen.

Jag har försått salladslök förra året och även i år och det har fungerat bra!

Men har du den erfarenheten att rödlöken kan förvaras längre än gullöken ?
rosita
CITAT (katah @ 15-04-2010, 22:05) *
Jag har alltid haft sättlökar, men även jag har i år sått själv.
Jag testade så direkt i pallkragen , idag .
Funderar också att så några inne och plantera ut sen.

Jag har försått salladslök förra året och även i år och det har fungerat bra!

Men har du den erfarenheten att rödlöken kan förvaras längre än gullöken ?

Jag har alltid odlat bara lite rödlök, så den tar alltid slut innan den gula, så jag har inte haft möjligheten att jämföra. Jag brukar sätta ca 350 gula lökar och ca 40-50 röda.
hnorbeck
För mig har hållbarheten varit tvärtom - gul lök har hållit sig längre än röd lök. Men jag antar att det beror på vilka sorter man odlar av respektive färg.
Vad gäller matlagning så använder jag ofta röd lök även i kokt/stekt mat.
flingan
normalt sett så är det den gul lök som håller sig längst iaf alla de år jag odlat lök. Jag tycker det är bättre att så lök de går nästan aldrig i blom men visst det är ju lite mer pyssel och jag upplever också att den sådda löken håller sig längre.
katah
Så intressant att läsa om era erfarenheter.
Jag väntar med spänning med mina första frösådda lökar, om det lyckas blir det också
lite billigare !
netaave
Jag använder rödlök både i varma och kalla rätter, tycker bäst om den röda
Karink
Prova att fräsa rödlök i smör och ringla över lite honung, häll över matlagningsgrädde och stekta champinjoner. Mmmm till pasta! T.o.m. barnen pillrar till sig extra lökbitar "fast det är lök!"

/Karin
Labrat
Jag använder rödlök till allt som man använder gul lök till och lite till.. den röda är i mitt tycke mildare och godare att äta rå i en sallad... världens godaste löksallad, med skivad rödlök o tomater (går att ha avokado i oxå mumsigt) o gärna med lite mozzarella till.. blandas med en dressing gjord på äppelcidervinäger, olja och salt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon